• Erik

HJÄLP! Envisa blöjutslag.....

Min 8-veckors son har nu i några dagar haft envisa blöjutslag på sidorna om pungen och ut mot låren.... Har provat med puder, zink-salva, salva från apoteket mot blöjutslag..... Det blir inte bättre! Det är jätterött, ser nästan ut som huden är sönderfrätt och små röda "blåsor" som gått sönder. Vad skall jag pröva näst???

• Svar på tråden HJÄLP! Envisa blöjutslag.....
  • 000104

Silonsalva är jättebra, köps på apoteket

• mammma02

hej min son har exakt lika dant=(( låt din bäbä gå lite naken =) å smörj på salvan å ta lite puder ellr så kan man ta potatismjöl det hjälper med

• Minni

Min dotter hade oxå envisa utslag, sköterskan sa att det var svamp och väldigt vanligt när det blir varmt och fuktigt fick en salva av henne och det försvann snabbt fråga bvc sköterskan.

• Glad

använder också silon salvan, borta och inget rött!

• mymmlan

tygblöjor, med blöjbyxor av ull

• Elisa

Silonsalva är jättebra! Kanske också Inotyol salva fungerar.
    Låt din son vara utan blöja en stund och lufta. Byt blöja oftare än vad du gjort. Se över de produkter du använder. Kankse är det något han reagerar mot? Blir det inte bättre, ta upp det med BVC eller din läkare.

• Elisa

Gör ett tillägg.

Tvätta med ljummet vatten.
    Torka försiktigt.
    Lufta stjärten minst 30 minuter flera gånger per dygn.
    Byt blöja ofta.

Använd oparfymerad tvål, sur tvål, t ex Mild tvål ACO. Natusan salva kan användas. Smörj på ett tunt lager, eftersom huden skall kunna andas. Om huden är mycket irriterad kan Inotyol eller Silon salva användas. Om salvan är svår att få bort, tvätta med barnolja. Ett annat alternativ är att använda blöjinlägg, t ex Marathon Nappy eller Babytorr, men använd då ej salva.

Om utslagen spritt sig utanför blöjregionen: Spridningen av utslagen kan bero på eksematisering, sekundär bakteriell infektion eller jästsvampinfektion. I första hand till sjuksköterska för bedömning.

• princess of woolfs

Inotyolsalvan tycker jag är bäst, det är iofs det enda jag provat på min pojke men det har alltid fungerat, även när han fick som du beskrev utav sommarvärmen. Också det de rekommenderar på bvc.

• USK

byt märke det gjorde jag från pampers till libero

• Fjällan

Hej

Om du ammar så prova bröstmjölk det tog jag min tjejs utslag och det försvann.. ett lite tips som funka för mig

• Jennifer28

Det kan inte vara svamp då?

• Popsy

om du använder "färdiga" tvättlappar så blir det lättare exem, prova med vanliga tvättlappar o ljummet vatten o salva som många nämnt.

Ett tips är att blöta många tvättlappar åt gången o förvara i en påse, som man tillsluter. Samma princip som dom färdiga tvättlapparna som i affären, men utan parfym.

• Erik

Jag har funderat på svamp också. Har köpt ett svampmedel som puderform men vill inte använda det förrän jag är 100% säker. Skall ringa till BVC i morgon igen och höra om jag får komma och visa utslagen.

• Erik

Trådstartaren här! Efter att ha provat zinksalva, natusan babypuder, salvor från apoteket, olja, luftbad och ingenting hjälpt så provade jag potatismjöl och det var det samt luftbad som var bäst!! =) Jag skulle ha sparat många slantar om jag provat det till att börja med!

• Lilla C

ta råd av din sköterska på bvc. zink torkar ut iaf, så mycket vet jag. lufttorka i 30 min vid varje blöjbyte är ett gammalt råd. lycka till!

• Mitzi

erik:
    Vi hade problem med att huden gick sönder i vecken på Chris och på BB sade de att Bepanthen salva skulle va bra. Provade den med resultatet att det bara kladdade mera och var fuktigt hela tiden. då vi kom hem sa mamma att vi skulle prova puder eller potatismjöl och det gjorde susen på några dagar!
    /Magdalena

• Erik

Mitzi: Ja, jag provade Bepanthen också. Förr har den funkat men inte den här gången. Så det gamla potatismjölet får bäst i test av mig i alla fall!

• Rebecca

potatismjöl eller olivolja beroende på vilken sorts utslag.. LUFTA vid så många byten som möjligt .

jag har ofta på olivolja inför hennes långa sovstunder, så jag vet att huden är skyddad...

• soraya

Luftning.
    Potatismjöl.
    Bröstmjölk (dock inte samtidigt som potatismjölet).
    Tygblöjor.

• Tigris

ERIK!
    Köp Inotyol salva på Apoteket! Den är superbra, det går bort nästan direkt!

Svar på tråden HJÄLP! Envisa blöjutslag.....