• Sannanas

En 8åring som använder blöja..

Måste bara höra hur ni tycker om en sak..

Min vännina har 4pojkar, alla under 8år.
    Barnen är sjövilda för gämnan, så jag förstår om hon är trött.
    Men till saken, ALLA barnen använder blöja :/
    Tillockmed den största som snart är 8år måste ha blöja när han ska bajsa, annars gör han det inte..
    alla barnen använder oxå nappflska.
    Den ena pojkens tänder är helt svarta för att pappan till barnen ger dom oboy i sängen efter att dom borstat tänderna.
    Dom lägger oxå 3åringen i säng klockan 5 halv 6 på kvällen, är inte det lite tidigt?
    Hon säger att hon gör så för att hon måste få lite lugn och ro, men det blir det ju aldrig eftersom alla barnen delar rum..

Finns det något man kan göra i en sån situation för att hjälpa?

• Svar på tråden En 8åring som använder blöja..
  • pissypopi

kontakta det sociala, för blöjor och det där med tänderna är ju inte riktigt humant för barnen

• Sannanas

Jag tycker inte det heller, pojken blir retad i skolan för att han änvänder blöja. så ingen av barnen mår särskillt bra.

• Lola Jämtland

Jag skulle oxå ha vänt mig till socialtjänsten för att iaf få råd vad man kan göra....eller BVC kanske......

• pissypopi

men kontakta de sociala och berätta hur du upplever deras situation och att du vill att soss ska kolla så att barnen mår riktigt bra.

• dison

Socialtjänsten har ofta mycket duktiga familjepedagoger som kan komma hem och hjälpa till med att strukturera upp tillvaron. Men det förutsätter att din väninna och hennes man söker hjälp. Det har blivit allt vanligare att tandläkare anmäler till socialtjänsten att barn far illa då barnet har kraftiga kariesangrepp, för det är ju att låta barnet fara illa att inte se till att de får den omvårdnad de behöver.

• silhuett

Visst är det lite sent med blöjor vid 8 år, men kontakta soc? Det finns faktiskt "stora" barn som vägrar toaletten, och som vill bajsa i blöjan..
    Visst borde hon ta itu med saken, lära barnet att man faktiskt inte använder blöja vid den åldern.

Men det kanske är bättre att ge henne lite råd för hur hon ska gå tillväga istället? Vänd dig till BVC och be om råd, hur du kan hjälpa föräldrarna att ta itu med saken och HUR de ska göra.

Och hur tidigt barnen lägger sig på kvällen, vad spelar det för roll för er?? Barnet kanske behöver mycket sömn?

• Anonym (Var en vän)

Bry dig om henne,prata lugnt,om du har möjlighet stanna hos henne en kväll tills hon har lagt barnen och se hur det går till,hjälp henne,ge henne råd,men kontakta inte socialtjänsten! Det är väl ändå att ta i,hon älskar säkert sina barn och försöker men behöver kanske peppas och få råd i svår situation...hon har kanske tätt emellan,de kan vara sena i utvecklingen av sig själva,inget hon rår för,de kan varas så att den store dels är extrem sen,eller blir avundsjuk på sina småbröder,men om han får/har jämnåriga kompisar ser han hur de gör med,tar efter och beter sig som de...Har han kompisar? Han hade bara blöja vid bajsning,inte annars.Lite sent kanske,men han kan mognat sent,i sintakt,klandra inte utan stötta henne i stället! Kontakta inte soc förrän man vet att det verkligen är misär,vanvård..det är det väl inte? Älskar hon sina barn? Har hon en man som bor med dem? Hur är han? Vänd dig till BVC i värsta fall,men finns där för henne.

• Henrik28

Låter som barnmisshandel. Eller i alla fall att missköta dem.

• Jangle

Ett Klassikt fall För Nanny akuten (det låter som om föräldrarn låter barnen styra)

eller kolla med Familjecenter i den kommun de/ni bor i det kan finnas socialpedagoger som kan hjälpa till när det har gått utför med familjelyckan dvs när man börjar trotsa och man inte kan hantera det

• Xayide

tipsa din vän om bajsgubben
    d tog kompisen till när hennes dotter vägra bajsa på toan... när tösen hade gjort nummer 2 på toa så hade bajsgubben vart o lagt ett litet paket me nåt litet i som en ballong eler vad som helst... o d funka o nu går d även utan bajsgubben!!!
    annars så tycker ja du ska ringa nån på soc eller bvc o rådfråga.. behöver inte säga ditt namn eller din väns... rådfråga barA!!
    LYCKA TILL

• LMP

Om du tror att någon annan kommer att anmäla om 2-3 år (soc) i vilket fall så kanske du gör dem en tjänst genom att göra det nu istället för sen när/om det blivit sämre.

Bedömer du att du kan hjälpa tillräckligt som väninna så tål det att tänkas på eftersom en anmälan antagligen frestar på vänskapen.

• soffan82

Om det inte går att prata med henne så  skulle jag nog vända mej till socialtjänsten för att en 8 åring använder blöjor låter inte helt bra i mina ögon

Svar på tråden En 8åring som använder blöja..