• Linah

minipiller - hur funkar de egentligen??

Kom att tänka på en sak...

När jag började med minipiller för ett tag sen så sa BM att det är säkert från första dan man börjar...

men om man glömmer ta ett piller så ska man skydda sig i en vecka för att vara på den säkra sidan.....

tycker det är lite dubbla budskap....

antingen så är det säkra direkt, eller efter 1 vecka...

bara en liten reflektion från min sida....

• Svar på tråden minipiller - hur funkar de egentligen??
  • FruSöderström

jag tror att det har med att göra att man tar det första pillret när man får mens.

• Linah

inte efter förlossningen
    då bara börjar man ju med dem...

men man är ju aldrig helt säker vid mens heller...

• Lillstrumpa

Fast gäller det samma med mini-piller som med p-piller? Att man måste vara försiktig en vecka, alltså? P-piller hämmar ju ägglossningen, men mini-piller ser bara till att miljön är för dålig för att spermierna ska klara sig. "Segare" sekret i livmoderhalsen bl.a.
    Fast iofs så finns det väl mini-piller som hämmar ägglossningen nu också, då kanske det är sådana du har?

Äsch, egentligen tror jag att det är som mseklund skirver att man börjar ju vid mens så det är därför som de funkar direkt. Kanske har inte din BM tänkt på det bara, att du inte börjar vid mens? Vet inte...

Oj, vad jag svammlar... *s*

• Linah

ja har ju ätit de som är som p-piller, de nya som hämmar ägglossningen!

iofs så har jag slutat med pille rnu för jag mådde inte bra av dem....

bara undrade hur det fungerade egentligen
    men det kanske har med mensen att göra??

• Venus

OM man missar ett piller så får kroppen chansen att släppa ett ägg, vilket gör att du då får använda kondom från dess att du missat pillret och en vecka fram i tiden... MEN när man börjar med dem från början så är de säkra, problemt är ju bara att kroppen kan ju ha släppt ett ägg innan så visst är det dubbla budskap... Speciellt när man inte fått tillbaka sin mens efter en förlossning... Men jag tror att om man redan släppt ett ägg så hinner kroppen ställa om sig för att inte ta emot det, vet inte om du var tvungen att ha ett negativt gravtest innan du fick börja med dina, men det var jag...

Med cerazette, som är ägglossningshämmande så har du 12 timmar på dig att ta det missade pillret... Så om du brukar ta dem säg 8 på morgonen så har du till 8 på kvällen på dig att ta det om du missade på morgonen...

• Linah

jag var inte tvungen att ta nåt gravtest
    men det fanns liksom ingen risk att vara gravid
    8 veckor efter förlossning varav sambon var borta sista hälften=)

Svar på tråden minipiller - hur funkar de egentligen??