• Karisma

fusilli istället för lasagneplattor???

Tänkte jag skulle göra lasagne idag, men ser att jag inte har nga lasagneplattor.

Tror ni att det går lika bra med fullkornsfusilli och isf ska jag koka dem först eller lägga i dem "råa" i formen tillsammans m köttfärsröran.

Lite knasig fråga, men har ingen lust att förstöra maten.

Tacksam för svar..

/ Kristina

• Svar på tråden fusilli istället för lasagneplattor???
  • Carre

Det blir som en pastagratäng isånafall, jag brukar koka pastan först, men så att den har lite tuggmostand annars blir det överkokt i ugnen.

• Karisma

Hur länge tror du att jag bör ha den i ugnen och på vilka grader??

Pastan ska koka i 8-9min enligt förpackningen...

Är apdålig på att laga mat, är tacksam för all hjälp jag får, måste ju bli bättre ngn gång.

Tack tack...

• Carre

uhmm.. jag kokar aldrig varken pasta eller ris enlig förpackningen hehe Jag känner själv, tar en bit och smakar typ.. men jag skulle säga att om det står 8-9 mnuter då kan du koka pastan 6 minuter, sen ha den i ugnen 200C, 20 minuter ungefär.. hoppas det smakar bra!!

• Lycka77

jag skulle koka pasta 2al dente" först och sedan gratiner i ungnen ca: 10 minuter.

Lycka till!

• Lycka77

ung som det här:

Ingredienser
    4 port
    4 port
    250 g penne
    400 g köttfärs
    smör
    1 purjolök
    1 tsk salt
    2 1/2 dl tomatsås, t ex färdig pastasås
    2 1/2 dl Kelda ostsås
    Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Koka pastan. Stek köttfärsen i smör i en stekpanna och rör så att den smular sig. Strimla purjolöken och låt den fräsa med. Krydda med salt och rör i tomatsåsen. Varva pasta och köttfärssås i en smord ugnssäker form. Ringla över ostsåsen. Gratinera i övre delen av ugnen 5-10 min. Servera med sallad.

• Carre

voilá.. bättre med att följa ett recept än att sitta här och spekulera hehehe

• Lycka77

Är själv ingen stjärna på matlagning och tycker det kan vara skönt att följa recept.
    Hoppas det kan hjälpa.
    Jag brukar själv göra receptet ovan och det är mums

• Karisma

Tackar och bockar tjejer.

Här ska lagas mat..MUMS...

Ni är supergoa...

Tjingeling...

Svar på tråden fusilli istället för lasagneplattor???