• Molly61

"Rätt eller Fel att säga "Dövstum""

Bara för att man är döv så är man ju inte stum.
    Man har ett språk som alla andra.
    Det finns några få undantag på personer som kanske inte har ett språk men kanske visar kännslor eller på annat sätt kan förmedla vad dom vill eller känner.

Så när är det rätt att säga stum??

• Svar på tråden "Rätt eller Fel att säga "Dövstum""
  • Alvi

När någon ÄR dövstum. Man kan ju vara det, vet du.

FINNS det verkligen folk som säger så om döva?

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Alvi

När man inte kan prata...

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Svamp Bob Fyrkant

Det är inte okej att säga det om döva, eftersom dom inte automatiskt är stumma.
    Men det finns stumma personer som också är döva och dessa är väl dövstumma eller ännu hellre döva och stumma...

Stum är man när man inte kan tala verbalt...

• listo

Men alltså det finns ju en definition på stum, d.v.s. "oförmåga att tala". Om någon är stum så säger man att den personen är stum. Är personen dessutom döv så säger man dövstum.

Jag förstår kanske inte frågan?!?

• AnneSophie

Får nog instämma med Listo... *förvirrad*

• Molly61

Stum = kan inte prata eller förmedla sig med om världen

men jag påstår att de flesta kan de på ett eller annat sätt.

då är man väl inte stum??

• Hannamia

Fast det menas väl när man inte kan tala verbalt, sen kan man ju självklart uttrycka sig på andra sätt istället...

• listo

Stum = oförmögen att TALA, inte "rent allmänt oförmögen att uttrycka sig"

Tala = uttrycka sig verbalt.
    Stum betyder ju en sak, det går liksom inte att _hitta på_ att det betyder något annat...

Självklart kan stumma uttrycka sig på andra sätt, men det har ju inte med saken att göra.

• Jennie med ie

Precis som listo skriver: så vitt jag vet handlar ordet stum just om att inte kunna TALA, att inte ha nåt verbalt språk. Därför är begreppet korrekt om personen inte hör och inte kan tala. Däremot kan h*n normalt kommunicera på andra sätt, men h*n är fortfarande stum.

• Svamp Bob Fyrkant
    Ordet "dövstum" är felaktigt.
    Många fördomar har förekommit men man har till stor del arbetat bort ordet dövstum (under 1 % av alla döva är också stumma).
    Men fortfarande än idag, förekommer ordet dövstum, bl.a. i medierna.
    Då brukar det bli starka reaktioner för döva identifierar sig inte som dövstumma. Så gott som alla döva har viss röst, men den används ju inte när man tecknar till varandra och man vet ofta inte själv hur den låter. Talträning har alltid funnits i dövskolorna. Förr var den obligatorisk, men numera är det frivilligt för eleven att delta.
    (http://www.stockholmsdf.org/info.htm)
  • Svamp Bob Fyrkant

Bort med dövstum, det heter döv.
    Ordet dövstum försvann den första januari 1953 ur officiella svenska texter, det var dåvarande Skolöverstyrelsen som beslutade att avskaffa ordet. Ordet dövstum är ett nedvärderande ord, som döva i Sverige kämpat hårt för att få bort. Det väcker alltid starka reaktioner bland döva när ordet står i tidningen.
    (Utdrag ur insändare från informationschef Helena Fremnell Ståhl, SDR, med anledning av notis om "dövstumma barn").

• Jennie med ie

Sen tror jag dock att det finns ytterst få som verkligen är helt stumma....

• Signatur

Är någon dövstum är det rätt att använda begreppet. Är någon "bara" döv är det fel att använda begreppet. I min värld är det enkelt

• brokig

Jag har en döv släkting som talar men eftersom hon inte hör hur hon låter blir talet knackigt och orytmiskt, vilket hon naturligtvis vet om och därför ogärna talar med hörande. Hon är gift med en man som är dövstum. Han varken hör eller talar. Dock har jag inte vidare kunskaper om han inte talar för att han inte kan något talspråk (hur vet man hur ljud man aldrig hört uttalas?), för att han känner sig mentalt hindrad eller för att han är fysiskt behindrad från att tala. 1 % dövstumma, utifrån vilken definition?

Svar på tråden "Rätt eller Fel att säga "Dövstum""