• Pallas Athena

Någon som dragit om elen i huset?

Vi behöver dra om i stort sett all el i huset och nu vill jag planera och göra en liten budget för kostnaderna utan att behöva betala för en besiktning (bara pga budgeten alltså!). Vardagsrummet och köket ska ALLT bytas i, medan elen i resten av huset bara ska kollas igenom och det ska flyttas på lite ledningar osv.
    Vad har det kostat för er?

• Svar på tråden Någon som dragit om elen i huset?
  • L 8

Vi bor i en villa 80+80kvm.
    Vi bytte all el på övervåningen då vi jordade alla uttag, samt satte in jordfelsbrytare i källaren och automatsäkringar till några kontakter. Summa sumarum blev ca :35.000:-

Bara jordningen på övervåningen gick på 21.000 med ny dragen el och nya kontakter samt brytare.

Om man börjar riva i el, är det oftast billigare att ta ett fast pris och byta allt. Det beror lite på hur gammalt huset är som man skall byta i. Ju äldre desto bättre att byta allt.

Att bara dra om lite ledningar, kan bli ganska dyrt, beroende på hur ledningarna sitter. Jag skulle satsa på fast pris. Speciellt som sagt om det är gammalt hus där ledningarna kan sitta riktigt fast.

Lycka till

• Pallas Athena

Tack L8! Okej, ja kanske det är så! Besiktningsmannen vi hade hemma (från ett oberoende elbolag som dock inte gör några installationer i privatbostäder) tyckte att vi bara behövde göra lite småplock i övriga rum, men jag ska höra med den som eventuellt ska göra jobbet vad han/hon tycker!

Någon mer?

Svar på tråden Någon som dragit om elen i huset?