• Anonym (Diorgirl)

MÅSTE man få makens skulder vid skilsmässa?

Ja, anonym vill jag vara för man har ju både bekanta, spioner och nyfikna här.

Till saken, jag älskar min sambo, vi har levt tillsammans i tio år.
    Han har skulder på 500 000, jag noll förutom CSN.

Om vi gifter oss, kan man skriva papper på att jag slipper hans skulder vid en eventuell skilsmässa * peppar peppar*
    ( som vi ej hoppas aldrig sker).

Idag så måste man ju dela på alla skulderna, även om man själv inte varit med och dragit in dom.

Tacksam för svar.

OBS! Jag vill inte ha frågor som, vad beror hans skulder på?
    Kan han inte betala av dom då och liknande.
    Hoppas det kan respekteras utan dåliga miner.

• Svar på tråden MÅSTE man få makens skulder vid skilsmässa?
  • Banana82

om inte jag minns helt fel från min juridikkurs så är skulder privata, alltså inget som den andra behöver oroa sig för vid en bodelning

• Nyfiken gul

skulderna man har innan äktenskapet är och förblir ens egna..

vill man vara på den säkra sidan skriver man äktenskapsförord och skriver hur man vill ha det...

• gullican

Nej, du behöver inte skriva något, Skulder är personliga och delas inte, då har du fått felaktiga uppgifter

• Nyfiken gul

här står mer om bodelning o skulder...

www.famratt.com

litet urklipp... När det gäller skulder är huvudregeln att var och en svarar för sina skulder med sitt giftorättsgods eller sin enskilda egendom. Den ena maken är inte ansvarig för den andres lån eller skulder

• Anonym (Diorgirl)

Jaha!
    Jag måsete fåt fel info.
    Tack och åter tack, nu kan jag sussa gott!

• Aaliyah

Men däremot ska ju skulderna dras av från makens giftorättsgods innan bodelning vid en eventuell skilsmässa. Men detta gäller bara för gifta. När man är sambo delar man på bostad samt bohag som är anskaffat för gemensamt bruk.

• Anonym (samma sits)

Du behöver inte betala hans skulder. Men vi har skrivit äktenskapsförord ändå, för om de ska driva in skulder kan de ju kräva att få ta bil osv. som ni har gemensamt. Samma om min man dör före mig. Vi har skrivit nåt om att vars och ens egendom är enskild, då delar de inte bara rakt av utan jag har rätt till det som är "mitt"

• Sannive

Det där är inte helt sant. Det kan hända att man faktiskt blir tvungen att betala ens partners skulder OM de är tagna eller något som man drar på sig under äktenskapet.

Exempel, om din man tar ett studielån under äktenskap så kan du bli delaktig i hans skuld vid skillsmässa.

Mitt tips, skriv äktenskapsförord!

• Sannive

Ja dessvärre Jag har en bekant som råkade ut för exakt det, hon har fortfarande inte repat sig. -suck- I mitt fall så klarar jag mig, mitt Xs skulder dras av ifrån giftorätten och jag slipper stå till svars för det, men då har inga lån (CSN eller banklån) tagits under vårt äktenskap.

• Bispan

Du TS..

Gå istället iväg nånstans och få rådgivning ang detta. Du ser att här finns ALLA möjliga olika svar på din fråga. En del är hobbyjurister och har inte en aning om vad dom snackar om (men är ändå säkra på sin sak) och andra vet hur det ligger till.

Törs du lita på att den just DU tror på har rätt?

• sådetblev

Gå till advokat och skriv ett äktenskapsförord! Det kan man göra redan innan man har gift sig, för att reglera hur det blir NÄR man gift sig. Det ger dessutom dig och sambon ett utmärkt tillfälle att diskutera igenom hur ni vill ha det med pengarna OM det skulle gå åt skogen. (Bättre att prata pengar när man är sams än under pågående separation.)

• Anonym (samma sits)

Håller med föregående talare. Jag var jättestirrig innan vi gifte oss för jag var orolig över allt sånt. men vi gick till en advokat och då fick jag tillfälle att fråga allt jag undrade över + att vi skrev äktenskapsförord och testamente. Advokaten hjälper en att skriva så det verkligen blir helt rätt. Det kostade 1000 kr och det var det värt. nu känner jag mig helt trygg.

• Anonym (student)

Om ni skiljer er läggs alla era gemensama tillgångar ihop, dvs allt som ni inte har papper på att det är enskild egendom.
    De delas sedan på 2 lika delar, och era respektive skulder dras av från tillgångarna. Det som blir över läggs sedan ihop igen och delas rakt av, 50/50.
    Så på sätt och vis kan du komma att betala hans skulder i slutändan, så han kan tjäna på en bodelning medans du förlorar på det.

Detta gäller ju bara om någon går till tingsrätten och KRÄVER att en bodelning ska ske, finns ju inget som hindrar att man själv kommer överens sinsemellan om hur ni ska dela upp det.

Ni kan ju alltid skriva ett äktenskapsforord där ni räknar upp de saker ni INTE vill ska vara giftorättsgods. De sakerna kan aldrig tas för att betala hans skuld så det är vad jag hade gjort. Gjort avtal om alla saker som jag köpt är MINA.

• silent

Man kan ju skriva äktenskapsförord om man vill det. Men då ska man inte glömma att man ska skriva in hur det blir med eventuella gemensamma lån osv.

• Anonym

Någon som kan svara på om man kan skriva över husskulder på sambon om han ska bo kvar i det gemensama huset när den andra flyttar? Så om jag ex flyttar till eget och han går med på att ta över alla skulder på huset vi har hälften var.. får man göra så eller måste han köpa ut mig för hälften av husets värde?

• silent

Han måste lösa ut dig om han ska bo kvar. Men att ta över dina skulder är ju på sätt och vis att lösa ut dig, så jag tror man får göra så om man vill.

Svar på tråden MÅSTE man få makens skulder vid skilsmässa?