kalvsylta
Hej!!
En liten undran,,får man äta kalvsyltan på julbordet nu när man är gravid?
Gör nån det annars med?Inte så vanligt pålägg kanske men hemskt gott!!
Hej!!
En liten undran,,får man äta kalvsyltan på julbordet nu när man är gravid?
Gör nån det annars med?Inte så vanligt pålägg kanske men hemskt gott!!
Har också undrat om det.
För jag läste i någon tidning att man ej får äta sylta...
Funderar även på finska leverlådan...?
//Moris
Jag har ju läst i en del tidningar att man ska undvika syltor,pateer o.s.v
men är det verkligen så stor bakterie risk?
Jag känner världens sug efter kalvsylta nu men vågar ej,,hur är det med ölkorvar(Tokade)är det så smart att knappra i sig?
hmm torkade ölkorvar ska det ju va.
Hej camwae!
Jag har ätit ölkorv och jag har inte märkt att det har hänt något..
Jag tror inte att det ska vara någon fara med att äta det..
Jag har inte läst det någon stans iallafall..
(V 19+6) Om ca 35min har jag gått halva tiden..*JIPPI*
Man kan äta kalvsylta med gott samvete på julafton det tänker jag göra iaf fast jag tänker intee göra det till en vana
Allt handlar om att man ska vara extra försiktig och inte äta så mycket, och att äta det som kommit direkt ur kylen å inte stått framme så länge
Kalvsylta= Mums
Man skall vara försiktig när det gäller syltor och pateér så det är det sunda förnuftet som gäller, ät lite.
God hushållning, tillagning och förvaring av matvaror och noga handhygien är A och O.
Den finska leverlådan går bra..men det som gäller är att inte äta för mkt av det med tanke på A-vitaminet. Men den är såå mumsig!! Kalvsylta tänker jag mumsa med gott samvete..har ett väldigt känsligt luktsinne för vad som är ok och vad som passerat bäst före!
kram
Sylta är kokt, inte rå. Du kan äta den, precis som du kan äta köttbullar och prinskorv! Däremot ska man kanske akta sig lite för maten på uppställda julbord, om man inte vet hur länge den har stått där.
Det här handlar ju om risken för matförgiftning (som brukar vara ganska liten i hemmet), och att fostret är känsligare än vad ens egen mage är. D.v.s., det gör inte dig något att få i dig lite bakterier, men det KAN potentiellt skada fostret.
Men som sagt, sylta OK och inlagd sill OK, men man ska inte tugga i sig alltför mycket av kallrökt lax och gravad dito.
precis som matförgiftningslarmen runt julborden så bör man inte äta något om det stått framme länge eller åkt in och ut ur kylen. Detta gäller ju vare sig man är gravid eller inte.
Kattiz!
Japp, visst e Finska leverlådan god! Smaskens!
Ska äta hos min sambos familj denna jul. Och för mej blir det ingen jul om jag ej får äta av de finska lådorna. Så då Tänker jag ta med dit en bytta leverlåda, kanske vågar de andra smaka av den med. Jag får ju i alla fall inte äta hela den byttan, fast jag skulle vilja det.
KRAM MORIS
min mor gör egen kalvsylta som är jättegod och den tänker jag äta med gott samvete