• JennieA

hur torkar man apelsin/citron skivor?

hur torkar man apelsin/citron skivor?
    jag försökte torka apelsinskivor, men dom börja mögla :(

• Svar på tråden hur torkar man apelsin/citron skivor?
  • MiaL

i ugnen skulle jag tro..
    lr d kanske var d du gjorde?

• JennieA

Hahaha, nee, jag skiva upp dom, la dom på ett bakplåtspapper och lät dom lufttorka... va dum jag känner mig... inte konstigt att dom börja mögla då. Men hur gör man i ugn då?

• Nimue

Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att jag skivade tunt, lade på bakplåtspapper och hade omkring 100 grader i ugnen och att luckan ska vara lite på glänt under tiden. Vill också minnas att man kan strö lite socker på för att få mer glans men det har jag inte provat.

• MiaL

nimue: ja, d har jag oxå hört!
    ska väl stå rätt länge i ugnen oxå va på svag värme?! :-S

• Kajsan

Ååå vad ska du göra för roligt med dem sen? / Nyfiken pysselälskare!

• Nimue

ja, det måste ju ta ett tag... nästan så man skulle prova igen bara för att se hur det är egentligen

• JennieA

Tack för svar, ska prova imorgon och hoppas att det går bättre den här gången ;)

Kajsan: ska använda dem för nån sorts dekoration, vet inte riktigt än, har lite ideer ihuvudet, får se vad jag hittar på...(får se om jag lyckas torka dem först, haha)

• Piri

Har för mig att jag hade ugnen på så låg värme som det bara gick. Det tar ett par timmar, eller nån timme iaf, innan de torkat helt. Under tiden kan du njuta av doften av varm apelsin!

Tips på vad man kan göra med dem: lägga flera i en vacker skål. Jag trädde grovt snöre genom ett par och band dem runt vanliga terrakotta-krukor. Man kan dekorera dörrkransar med dem, brukar bli väldans fint!

Lycka till i pysselverkstan!!

• Jennie Brunflo

Oh...vad kul...det måste jag testa.

• LoBe

Mamma torkade dem i ugnen.
    När jag hade praktik i en blomster handel torkade de rosor i micron. Det kanske funkar med frukt också

• kobra

De kan torkas på jättelåg värme i ugnen ca 75 grader men locket inte helt stängt, över natten går bra

• VIXIE

Du kan torka dem i micron på svag värme akta så du inte bränner dem det luktar HYSTERISKT illa. skär dem iskivor och lägg dem på en tallrik vänd dem efter ett tag.Lime brukar bli fint också men citoner tycker jag brukar tappa färgen
    vixie

Svar på tråden hur torkar man apelsin/citron skivor?