• Viffy

Är det lag på att ha bilbarnstol?

Det är nämligen så att min sambos morföräldrar ska ha vår dotter på 15 månader från onsdag-fredag och dom hade henne även en liten stund igår och då hade dom kört iväg en LITEN sväng och det gör mej SKITNERVÖS Ledsen Jag menar utan bilbarnstol och allt. Kvittar ju hur försiktigt dom kör, alla andra runt omkring kanske inte gör det och dom kan ju inte veta om någon kör in i dom. Hur ska jag få dom att förstå så att dom inte gör om det? Nån som vet om man kan få böter eller om det är olagligt att inte ha bilbarnstol till så små barn? Så att jag kan säga det till dom alltså.

//Lycklig mamma till Cindy och bebisen i magen
  • Svar på tråden Är det lag på att ha bilbarnstol?
  • Skusan

Oavsett lagar eller inte, så SKA dom banne mig respektera vad DU vill, det är DITT barn. Så säger du att hon ska ha bilstol när hon åker bil, då gäller ju det för f-n även i deras bil... *mutter* Ska kolla Vägverkets hemsa om lagar och återkommer...

• Ekorrfamiljen

Ja, det är lag på att barn ska vara säkert fastspända i bilen. Små bebisar i babyskydd, äldre barn i bilbarnstol eller på kudde, beroende på deras längd.

Jag hade blivit vansinnig om någon kört iväg med mitt barn utan att det satt säkert i bilen!!

Ekorren - stolt trebarnsmamma!
  • Skusan

Jag vill förtydliga det jag svamlade om lag eller ej lag... Jag har alltid haft/har bilstolar till mina barn oavsett vad lagen sagt, alltså även om det skulle stå att det inte fanns en lag på bilstol så skulle jag använda... Min tjej på 8 år har fortfarande en bältesstol, och lilla skrutt har babyskydd nu, en Rock-a-tot. Ska snart byta till en Britax freeway för hon blir så ihopklämd...

• maddiz

Hade det varit mina föräldrar, hade jag läst lusen av dom...en meter eller 1 km..man ska ha bilbarnstol och använda bälte!

• Maggiepuh

Jag vet inte om det är lag på det, men alla i bilen måste ha ett godkänt bilbälte på sig. Om de spände fast henne med trepunktsbälte så tror jag inte att bältet skulle varit godkänt på henne eftersom den delen som går över kroppen inte hamnar över kroppen utan bakom/över ansiktet på henne. Man får ju böta 600 kr/skalle om man blir stoppad och inte har bälte i bilen. Barn under 16 år så får föraren betala bötern.

I torsdags när jag och lillen hade promenerat till stan och det började ösregna när vi skulle gå hem igen (ca 30 min promenadväg hem) så vi gick till min pappa för att vänta på att det skulle lugna sig och då erbjöd pappa sig för att köra hem oss. Jag tackade nej tack och då tittade han förvånat på mig. Jag sa att jag häldre betalar 12 kr för bussen och inte 600 kr för att lillen inte kommer att ha bälte på sig och om det skulle hända något tex olycka och att lillen skulle bli skadad så skulle jag aldrig förlåta mig själv för att han inte skulle ha bälte på sig.

• helenasafir

Får ,man ha sitt barn i en barnvagnsinsats (hårdlift) som är fastspänd och sen ha ett nät över?
    Min kompis från Norge har så, säger att folk kör så i Norge. Får man ha så när man kör över till Sverige?
    Jag skulle aldrig ha så för mina barn men man är olika...

• Viffy

Ja jag känner mej rent vansinnig och hjälplös över hur man kan göra så här Förvånad Jag har ju ALLTID henne i bilbarnstol så varför ska dom helt plötsligt göra så här? Vad som helst hade ju kunnat hända!

• Viffy

Tack så jättemycket förresten alla som svarat Glad

• teha

Från den 1 juli 2006 ska barn som är kortare än 135 centimeter använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.

Så den lagen kommer alltså snart!

• Ekorrfamiljen
    Lippan: Det är redan lag på det! Det är bara några justeringar i lagen som införs nu i juli, bl a att man nu utgår från barnets längd, inte ålder när man avgör vilket skydd som ska användas i bilen.

helenasafir: Man kan använda de näten, men de rekommenderas inte av NTF. Gäller även s k "boxettes". De är främst till för bebisar som av någon anledning inte kan sitta. Det allra bästa är ett bakåtvänt babyskydd, rätt monterat!
  • Ekorrfamiljen

Citat från NTF:s hemsida, den Lola länkade till:

"Observera att babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsatser ger ett betydligt sämre skydd än bakåtvänt åkande. De bör därför endast användas om funktionshinder eller andra särskilda behov föreligger. Rådgör i så fall med läkare."

Svar på tråden Är det lag på att ha bilbarnstol?