• sapo

chow-chow

HEJ!
    undrar om det finns någon som har eller har haft en chow-chow! min sambo och jag fundera nämligen starkt på att köpa en sådan har börjat tagit kontakt med olika uppfödare nu fast vi inte tänker skaffa den förens till nästa sommar! Skulle var kul att prata med någon som har erfarenhet av den rasen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-28 20:21:21:
    *Tack för svaren jag fått hittills*
    Blir bara mer och mer sugen på denna fantastiska ras!

• Svar på tråden chow-chow
  • Barn nr2

Min styvfar har haft en när han var singel. Chow-chow är en enmanshund och definitivt ingen familjehund så i och med ni väntar barn är det ingen bra ras att välja.

• sapo

okej. har pratat med en uppfödare och hon trodde inte det var några problem med att det kommer bli en "familjehund" men tack för svaret

• wronca

Håller inte med ovanstående. Det är så olika från chow till chow..jag har haft 2 st under uppväxten varav den ena var den mest gosiga o familjevänliga hund som fanns. Jag tycker absolut ni kan fundera på rasen, prata med erfarna uppfödare och lyssna på deras råd.

• natta83

Det är väl en väldigt speciell hund, kanske på ett possitivt sett beroende på hur man ser det.
    Rasen är väldigt egen av sig lite som tjuren färdinand

• Therese B

Héjsan ! Kul att ni är intresserade av rasen. Jag har två chow-chow de är väldigt olika varandra! De är också vad man gör dem till....tex tar man en valp som är uppfödd hos en "bra" uppfödare som också har barn och ni ska miljöträna hunden, och gå på kurser mm kommer det gå bra. Många äldre vet jag har chowe och dessa chowar är "enmanshundar" och kan vakta sin husse/matte och släpper inte in "vem som helst" men vänjer du hunden tidigt med olika människor och miljöer så blir det en lugn och harmonisk chowe. Du får gärna skriva till min gästbok om du vill veta mer. Försök att bekanta dig med uppfödare och choweägare för att lära er mera, vi bor söder om Linköping, Vi kommer att bli föreldrar i sommar och har haft chowe i nio år.... Hälsningar Therese

• Uncia

dagens chowchow är väldigt trevliga hundar med bra temperament. sen är dem väldigt familjebunda och bryr sig inte så mycket om andra.
    min chowehane var underbar med barn, inga problem.

på denna sida kan du hitta väldigt bra info om rasen allmänt så.
    www.wopsa3.com/~direktd/chowchow/

lycka till med letandet. hoppas själv få hem en ny sen framöver.

tänk på att kolla upp så det är bra hd och ad med föräldrarna och bak. ad är ett stort problem i rasen tyvärr.

Svar på tråden chow-chow