• Cassanna

Skillnad på turkisk yoghurt och vanlig?

Ja, som det står i rubriken.
    Vad är det för skillnad på turkisk yoghurt och vanlig naturell yoghurt? Bvc säger att det är okej att ge turkisk så nu undrar jag vad det är för skillnad eftersom jag inte tänkte på att fråga när vi var där!

Någon som vet???

• Svar på tråden Skillnad på turkisk yoghurt och vanlig?
  • aktuelle

är inte den turkiska yoghurten ganska så fet?

• Sussi75

Kan det vara att den är fetare? Tror turkisk är på 10% och vanlig yoghurt är väl på typ 3%? Är liiite osäker på exakta siffror dock...

• MeMayo

Är det inte att den turkiska är fetare och därför bättre för våra barn. Vanlig naturell är väl 0,5-3% och det turkiska 10% den är fastare i konsistensen oxå och lättare att ge. Tror det är därför men inte säker!

• Sasson

Förmodligen menar de osötad youghurt. De som vi äter är ju ittersöta, så hellre ta lite naturell youghurt med lite rivet äpple eller så i. Den turkiska är ju även lite tjockare, kanske lättare för barnet att äta?

• Siena

Turkisk har 10 % fett och är tjockare i konsistensen. Grekisk yoghurt har också 10% fett och är ännu tjockare i konsistensen. Den är ok att ge pga det höga fettinnehållet och av samma skäl ska man inte ge den "vanliga" yoghurten.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
  • Sasson

Ah, hann inte se det där med fettet, låter som en rimlig förklaring

• Cassanna

Tack för alla svar, det låter logiskt med fetthalten! Då vet jag!

• Carisma95

Många små barn behöver mer fett (t.ex. extra smör i maten). Det är nog därför BVC rekommenderar den turkiska.

Svar på tråden Skillnad på turkisk yoghurt och vanlig?