TIps på nyttiga fikor
Har svårt att gå ner överflödiga kilon efter förlossninge, mycket pga alla fikor när man är föräldraledig. Behöver tips på bra o nyttiga fikor, hemma och ute på stan.
Har svårt att gå ner överflödiga kilon efter förlossninge, mycket pga alla fikor när man är föräldraledig. Behöver tips på bra o nyttiga fikor, hemma och ute på stan.
Svart kaffe, inget socker, ingen mjölk.
Lägger till tråden som favorit och hoppas på bättre tips är så
Ät små bullar!
ta en smörgås istället för söta bakelser o kakor..
är man hemma o fikar kan man ta e skorpor med lite smör på istället..
o så självklart: Svart kaffe! Ingen mjölk/grädde eller socker!!
Vilket innebär att latte, cappuciono o andra mjölk-kaffe-socker-varianter går fetbort!!
o så en sak till...
fikat är FIKA och inte mat!!
Om man är lite sötsugen kan man ta en banan, funkar bra ihop med kaffe. Sedan är det ju klart bättre att dricka en latte än att dricka svart kaffe och något sött till. Man kan ju också göra latte på lättmjölk. (Dock bör man kanske undvika att dricka latte 5 ggr om dagen, då blir det ganska mycket kalorier) Håller inte heller riktigt med Nyfiken gul om att fika inte är mat. Det kan det vara, om man kombinerar fikat med mellanmål, dvs kaffe + smörgås på grovt bröd och nyttigt pålägg. Men det är klart att man inte ska äta i tid och otid, utan i så fall är fikat ett planerat mellis mellan
t ex lunch och middag... Sedan tycker jag att man inte får glömma att man måste få unna sig goda saker också, dock med måtta. Begränsa dig t ex till att du EN gång/vecka får köpa en bakelse...
kanske var lite otydlig i mitt svar..
jag menade med att fika inte är mat.. lltså att man inte ska sitta o vräka i sig fika om man känner att man är hungrig..
Ta en rejäl smörgås till kaffet om man är hungrig istället för att ta en stor Latte och ett fat med bullar o kakor,,,
sen kan ju faktiskt "fika på stan" även innebära att man äter riktig lunch också... o avslutar med en kopp svart kaffe..
Jag äter typ 2-3 söta röda äpplen (red delicious är bra), då är jag inte så sugen på något sött efteråt :)
hummus är gott att ha till fullkornskex eller avoccado! dessutom rekomenderar jag att testa nötter och frukt som du inte brukar smaka! kan bli en rolig upplevelse, typ vissa exotiska frukter. Färsk annanas e super eller färska dadlar. Rött the från friggs kan också minska sötsuget. för dricker man kaffe kan jag iaf känna att jag relaterar det till kakor och annat man kanske fikade på tidigare innan man la om vanor. så testa rött the från friggs- SUPER!
Riskakor finns med kanel- eller kolasmak. Inte så mycket näring kanske, men inte heller så mycket kalorier. Banan tycker jag också fungerar bra. Hemgjord glass som du fixar genom att frysa bananskivor ca en timme och sedan kör du dem i mixer tillsammans med frysta bär förslagsvis hallon.
Grönt te med lite honung är också jättebra för kroppen, rensar upp lite.
jonna i stormen
e du säker på att riskakor är kalorisnåla? Har hört att det är lite av en "myt" och att de eg inte alls e särskillt nyttiga?!!..
Jag brukar äta en sallad när jag är ute och fikar, kaffe på det (lite mjölk) och kanske en liten kaka till det. Funkar iallafall för mig! Smörgåsar ska man ju absolut sluta med om man vill gå ner några kilo! Bort med all "mjölmat"!!
Söjsan, när du ställer frågan så så vågar jag inte svära på det. De är ju inte nyttiga, för de innehåller knappt någon näring, men relativt kalrisnåla är de väl i alla fall, i viktväktarpoints räknat tror jag att två riskakor motsvarar en point (ev, är det en riskaka som är en point) jämför man det med en bulle som jag tror är åtta points så är det ju en stor skillnad.
Men som sagt jag är inte 100% säker på något av ovanstående.
Jag testade att göra glassen Jonna i stormen tipsade om. Jag gjorde den med hallon och blåbär och det var riktigt smaskigt. Barnen gillade den också. Jag var tvungen att göra kaffe också för att se hur glassen gjorde sig tillsammans med det och resultatet var överraskande positivt. Riktigt gott och sockersuget blev ordentligt tillfredsställt
jonna i stormen
kanske stämmer det där. jag ställde frågan eftersom man ibland äter saker som man tror är nyttiga och så får man höra det motsatta sen. Jag tror det är okej med riskakor som är naturella men tex de med pizzasmak eller ost och gräddfil eller vad det är, räknas iaf inte som nyttiga..
Fliie Fjonkan!
Vad kul att det blev lyckat!