• Lillmyggan

Utredning- vad händer?

Hej!
    Jag och min man har försökt att bli gravid i snart 2 år men det verkar aldrig ta sig. Vi har provat ÄL-stickor, bisolvon, sex varannan dag och annat men inget verkar fungera. Nu har vi börjat prata om att försöka få komma på utredning till sommaren. Tänkte ringa till barnmorskan under min semester (vill inte ringa från jobbet). Ni som har varit på utredning, vad händer? Är lite nervös/orolig för detta. Det vore bra om ni kunde berätta lite för att stilla min oro. Lycka till allihopa!

• Svar på tråden Utredning- vad händer?
  • Snoopy1974

Hej du.

Här är en som käpat i sju års tid för att få en knatte.
    För ca 2 år sen beställde jag tid hos sjukvården för att få komma igång med en utredning.
    Vi fick komma dit båda två på samtal om vad som komma skulle.
    Jag fick kolla
    - Temperaturkurva under 3 månaders tid.
    - Spola äggledarna (låter värre än vad det är)
    - Äta Pergotime (funkade inte)
    - ÄL stickor.
    - Kolla med blodprov på naturlig ÄL
    - Ta vaccin mot röda hund (då får man inte bli med barn under 3 månader)
    Min sambo fick lämna ett spermaprov.

Efter alla undersökningar kom läkarvården fram till vad dom kallar "oförklarligt barnlösa" och vi fick remiss till RMC Linköping för vidare IVF-behandling.

Så jag tycker du ska ringa till Barnmorskan och få en tid. För själva utredningen tar lite tid och sen kan det vara kö till ev. IVF

• Lollo79

Hejsan!

*Vi fick komma båda två på samtal
    *Fick ta en massa tester + att min sambo fick lämna spermaprov
    *sen blev det en undersökning o då fick jag veta att jag har Pco
    *Fick äta pergotime + att jag fick ta blodprov för att kolla om det blev någon ägglossning..det funkade andra gången med vi missade tyvärr den *suck*..så nu går man bara & vänta på en ny tid för undersökning sen blir det antagligen en omgång till med pergotime.

Lycka till

• Lillmyggan

Snoopy1974 & Lollo2: Tack för era svar. Det känns verkligen jobbigt när det aldrig vill ta sig. Man tycker att alla i ens närhet bara spottar ur sig ungar hur lätt som helst. Det känns så orättvist. Har semester om 1 månad, ska ringa på, om det nu inte skulle råka ta sig före det förstås , men det verkar ju lite segt.
    Lycka till båda två, hoppas det lyckas för er någon gång.

• sunny79

......Vaginalt ultraljud och hormonprover e vad jag fått göra ännu och det e väl vad de alltid gör det första...inget hemskt inte......och sen e det en evig massa VÄNTAN på allt....ska börja knapra hormoner nu får se hur det blir.....

• Tid för barn 75

Hej!
    Lillmyggan:
    Jag (vi) är i precis samma sits som er. Börjar nu inse att vi bör gå vidare med detta snart, men jag är bara så rädd för en utredning. Vet inte varför. Det känns främmande och som att man accepterar att det är något fel på en- det kan ju inte vara det!

Vad är Pco?, lågt progesteron-värde? Någon som vet?
    Jag hade troligtvis äl kring 29/5, men inget ovanligt känns. Så det är precis som vanligt. Visst, det behöver inte visa sig ännu men jag har hört om så många som haft en "förkänsla" och som visat sig vara gravida. Tror att även jag skulle känna att något var annorlunda redan nu om det så vore...

Hur känner du för detta, Lillmyggan?
    Jag tror att min pojkvän skulle tycka att det främst vore jobbigt att ha ett samtal med någon annan om VÅR situation.

Ja, vad gör man...

• Tid för barn 75

D.v.s
    Hur känner du för detta (dvs. det som Lollo 2 skrev), Lillmyggan?
    Jag tror att min pojkvän skulle tycka att det främst vore jobbigt att ha ett samtal med någon annan om VÅR situation.

• sunny79

Tid för barn75 ...det finns massa info om PCO här på FL leta runt så hittar ni flera som är mer experter än jag....som sagt jag vill inte börja förklara då det finns bättre experter här så se er om...lägg in en tråd frågan under PCO så kommer du bli bombaderad av svar

Sen var inte rädda för utredningen"!!!! Våga gå dit.... *kram*

Svar på tråden Utredning- vad händer?