• Anonym

Vad brukar man få för böter för vårdslöshet i trafik?

Min man krockade vår bil, det var hans fel, han hade dålig uppsikt, till hans försvar så sa faktiskt polisen att det är den värsta korsningen i vår stad.

Ja nu undrar jag i alla fall hur mycket böter man brukar få för vårdslöshet i trafik, han kan kanske bli av med kortet med iom att hans prövotid inte gått ut än men polisen trodde inte att det var så mycekt med det eftersom det bara är 1,5 mån kvar och så sa dom med att om man har barn så kan man få behålla det för det ska vara skäl som är starka nog.

Usch blev så ledsen och förbannad, varför nu?
    Nu måste vi sälja vår bil i delar och betala av en annan bil vi köpt, böter och självrisker och allt, det ordnar väl sig alltid men ändå.
    Så ska man ha barn om några veckor så det känns ju inte bättre.
    Måste finnas en mening ändå va, att vi skulle skaffa oss en bättre bil kanske.

Massvis med pengar som ska betalas tillbaka men det fixar vi även om det är skitpestigt!

Ja någon som vet?

• Svar på tråden Vad brukar man få för böter för vårdslöshet i trafik?
  • elinina

men jag undrar om det blir böter, det blir det väl bara om den han körde på polisanmälde krocken (vilket han kanske gjorde)
    men annars så brukar man väl kunna göra upp såna saker utan att blanda in farbror blå... för oftast handlar det väl om att betala den andres självrisk tror jag... det andra har jag för mig att er försäkring kan täcka..

ring ert försäkringsbolag å hör för säkerhets skull...

men då jag krockade med min moped (inte samma sak) då för många år sen, samma sak där, det var hel å hållet mitt fel, jag smet tom.. så föraren polisanmälde det. till slut så fick min pappa min tillåtelse att ringa snuten å höra om de fått in nån anmälan, å dä hade de ju... men det löste vi ju så fint genom våra försäkringsbolag...

hoppas det lösre sig för er med!!!

kram

• Anonym

Dom ringde polisen så dom fick komma dit och han erkände att det var hans fel, inget att någon var arg eller så , bara att det skulle gå rätt till antar jag men nu var han ju så samarbetsvillig så det borde ju gå bra eller?
    Min man är rätt chockad, om någon omkommit så skulle han vara vållande till någon annans död, usch.
    Som sagt så är det en omtalad korsning där det är olyckor jämt och ständigt, dom har försökt förbättra den men det verkar inte hjälpa, ingen ursäkt för hans dåliga uppsikt iof.

• kamartina

För lite drygt 10 år sedan blev jag överkörd av en bil när jag cyklade. Han som körde bilen blev dömd till grov vårdslöshet i trafik och fick böta 40 dagsböter. På den tiden vad det minsta beloppet för en dagsbot 30kr och eftersom han hade en inkomst på 13 000 kr per år (ja ni läste rätt, han sa att han levde på sin sambo) så fick han alltså betala 40*30=1200kr i böter.
    Detta var ju då GROV vårdslöshet och borde vara allvarligare. Men sen beror det ju helt och hållet på hur mycket man tjänar. Hans försäkringsbolag fick också stå för alla utlägg för sjukvård som jag fick och ny cykel osv. Jag tror inte det blir någon stor summa som din man behöver betala. Skador mm går ju som sagt på försäkringsbolaget.
    Ni får säkert ihop det!
    /kamartina

• Anonym

Ok, vilket as, förlåt men att han inte fick betala mer, vet ju inte omständigheterna men ändå.
    Kan ju säga att min man känenr sig riktigt skyldig.
    Mest rädd är jag egentligen för att han blir av me kortet men då får han väl ta om det och polisen sa att han inte behöver oroa sig för det iom att vi har barn och ett till på väg så kommer han säkerligen få behålla det. Det är inte hela världen sa polisen med, detta är ju egentligen ingenting mot vad som kan hända och det var ju ingen alkohol eller något sådant inblandat + att min man var den som ringde till polisen och som kastade sig ur bilen för att se hur det gick för de andra.
    Hur mår du nu då efter olyckan, gick allt bra till slut?
    Tack för att ni svarar, är skönt att skriva av sig lite.

• Anonym

Upp, upp, nån annan som vet?

• Xerxez

Tja, lagen säger följande:

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

• Anonym

Ja det kostar kan man säga, blir det dagsböter så är det minst 7000:-
    Ny bil 11500:-, trafiksjälvrisken (inte mycket pengar egentligen) 1000:-, bärgning 1145:-.
    Hoppas han får behålla kortet och att vi får ihop det ekonomiskt.
    20645:- som minst i så fall, så det är inte billigt direkt!
    Vilken tur att ingen blev skadad!
    Blir ändå ledsen över att det var tvunget att hända nu, varför kan man tänka, finns det någon mening egentligen, jag tror ju allt har en mening men vad?

• Bella Bus

Hej! För dryga två år sedan krockade jag, det var mitt fel jag låg för nära bakom den andra bilen och hann inte stanna i tid. Inget hände förutom en buckla på min bil. Vi bytte nummer o allt för säkerhets skull (fast inget hänt på den andres bil). Ett par dagar senare ringer polisen o säger att jag är anmäld för smitning. Då hade den här herrn ringt min mobil en gång och inte kommit fram och då anmält mig. Hur som helst, det var ju inte smitning så allt lades ner, MEN, däremot fick jag erkänna att jag legat för nära o då brutit mot trafiklagen... Summa summarum, jag fick betala 800 kronor i böter och fick en varning, den fanns kvar i två år. Jag fick oxå skicka in ett papper där jag skulle försvara varför de inte skulle ta mitt körkort. Allt gick bra iaf, jag fick behålla körkortet, varningen är borta o jag är lite mer försiktig i trafiken :)
    Vet inte om du får ut nåt av det här... Min bot blev som sagt iaf 800 kr...

• Bella Bus

Just det... Jag tänkte att polisen blev inblandad... jag tror att de måste "utreda" även om din man inte blivit anmäld.. Jag blev ju inte anmäld för att ha legat för nära, det var ju nåt polisen gjorde själva...
    Jaja... Vet inte om det hjälper, men det var min historia :)

• Anonym

Har precis fått reda på att han inte behöver åka ner till polisen och att han inte ens hade behövt ringa dom.
    Så jättekul att han kanske blir av med körkortet och får massa böter pga. att han ringde för att han trodde att an alltid ringer polisen.
    Hoppas dom är lite snälla då, dom ska bedöma hos polisen nu vad olyckan ansågs vara, vårdslöshet i trafik eller inte.
    Nu målar jag fan på väggen men se vad man kan få för att man hör av sig och säger som det är , att man gjort fel.
    Dom som han krockade med ser det som en ren olyckshändelse i alla fall och är väl glada för att dom får en ny bil.

• Bella Bus

Men då kanske det inte blir nåt alls av det? Hoppas på det!
    Jag erkände ju direkt oxå.. Så det gjordes ingen riktig utredning av olyckan. Och som sagt, körkortet fick jag ju behålla utan problem.
    Vet inte hur polisen är hos er, men mot mig var de jättesnälla och jag är övertygad om att de tänker på att han har ringt och gjort allt han kunnat. Har en kompis som är polis och han säger alltid att samarbetar man så brukar de vara väldigt snälla....
    Håller tummarna för er!

• Anonym

Tack, känns bara så fördjävligt att han inte ens behövde ringa och nu så ka dom utreda det.
    Konstigt liksom att man ringer och så så åker man på böter och kan bli av med kortet och så har man egentligen ingen skyldighet att ringa, får inte ihop det.
    Är ju en jäkla skillnad på många tusenlappar och kanske en, så fördjävligt om det blir så för det hade ju aldrig hänt om han inte ringt, f*n.

• Anonym

Hans prövotid har ju inte gått ut än heller, det är ju det som är kruxet.
    Men man kan ju få behålla det av starka sociala skäl, jag bara ältar men jag kan inte låta bli, har inte lust att tänka på detta, vi ska ju få en liten bebis nu med om några veckor men den kan ju komma när som.
    Helt fel tid.

• Bella Bus

Nej, jag håller med... Man tror man gör rätt o ås blir det så fel...
    Kände mig GANSKA så orättvist behandlad när de ringde o sa att jag blivit anmäld för smitning... "VA???".
    Jag har aldrig gjort en fluga förnär....
    Men du ska se att det ordnar sig, blir det böter så borde det väl bli samma som jag fick, om de inte höjts förstås, för det är väl knappast grov vårdslöshet det handlar om i så fall?

• Anonym

Just nu så känns det ju som om att om vi bara slipper undan dagsböter så blir det ju inte så mycket annars har jag räknat ut att det blir minst 7000:- om han döms till dagsböter...

• Anonym

Har pratat med dom och dom sa att det inte är vårdslöshet i trafik men att han inte brytt sig om väjningsplikten och då är det penningböter som gäller, från 100-2000:- om jag inte minns fel.
    Att han ringt själv och så bryr dom sig inte om sa han.
    det ordnar sig nog, hoppas det i alla fall.

• Anonym

Hej, tack för stödet!
    Han ringde polisen själv nu för att kolla vad dom skrivit i rapporten och dom hade skrivit vårdslöshet men det är det inte.
    Han fick 600:- i böter, det kan komma ett brev från länstyrelsen där han ska skicka in om varför han har skäl att ha kvar det men det ä rinte säkert.
    En sten lyftes från mitt hjärta men meningen med allt detta är svår att se dock.

• Bella Bus

Ja, även om det där brevet kommer så går det nog bra, jag fick ett jag oxå o jag skrev om att jag var sjukskriven o blev begränsad utan mitt körkort... Inte så där jätte bra försvar kanske men det funkade :)
    Så det är nog inga problem!
    Oh, vad skönt att det ordnade sig! Jag sa ju det :)

Kram Bella

• Anonym

Ja du sa ju det och så har jag lyckats sälja våran skrothög , inte för så mycket men jag gjorde det och nu kan vi lägga det till den nya bilen!
    Visst vi förlorade pengar men så kan det vara, det hände i alla fall inte min man något och sån tur att vi inte va med!
    tack för stödet/M

• Bella Bus

Ja, det är ju ändå det viktigaste, att ingen blev skadad!
    Lycka till med er bebis!

Bella

Svar på tråden Vad brukar man få för böter för vårdslöshet i trafik?