• Thea

Kan man överdosera folsyra?

Jag tar folsyra en tablett per dag. Kan jag även ta mitt val kvinna med extra folsyra?
    Eller kan man överdosera, nån som vet?

• Svar på tråden Kan man överdosera folsyra?
  • Lillsork

Hej. Det är nog ingen fara med överdosering. Det du kan tänka på är att för att kroppen skall kunna ta upp folsyran som är ett B-vitamin, så behöver kroppen även de övriga B-vtaminerna. Sök efter en produkt som innehåller hela B-vitamin komplexet. Om du inte hittar nå´t kan du höra av dig till mig i gästboken så kan jag tipsa dig om en mkt bra produkt.

• Lady Namárië

Jag har för mig att b-vitaminer är vattenlösliga, vilket borde betyda att överskottet följer med urinen ut. Jag är dock inte helt hundra, så fråga din bm!

• pcotjej

b6 o b12 är b-vitaminer som faktiskt lagras i kroppen fast de andra är vattenlösliga likaså folsyra...

hejsvejs

• Knytets mamma

B-vitamin, där folsyra ingår, är vattenlösliga och lagras ej i kroppen

Läs mer på
    www.apoteket.se/
    välj "vårda din kropp" Vitaminer och mineraler" vitaminer och mineraler från A till Z"

• Majsan

Det finns ju "Folacin" som innehåller 5 MG folsyra, d.v.s. VÄLDIGT mycket mer folsyra än tabletterna "Folsyra" eller ex. "Mitt Val Kvinna" som innehåller 400 µg. Folacin är receptbelagt, men jag tror att man kan få det utskrivet om man t.ex. håller på med IVF och sånt.

• Susanna2

Jag har läst någonstans att den enda "risken" med att överdosera folsyra är att det är svårare att upptäcka järnbrist (men jag är inte säker).

• EL LA

Hej jag var på inskrivning igår och ställde samma fråga till min BM. Man kan inte överdosera enligt henne, men det finns heller inget behov av mer än det som ges i Mitt val kvinna när man har kommit till vecka 11.

Svar på tråden Kan man överdosera folsyra?