• Omidvar

Finns det risker med VUL?

Jag pratade med en kompis som inte vet att jag är gravid än(Jag är i vecka 7)...
    Hon sa att hon hade fått missfall en gång i vecka 7 och det hände någon dag efter att hon hade gått på VUL så hon har alltid trott att det var därför hon fick missfall. Jag har bokat tid hos en privat läkare för att göra VUL nästa vecka. Bör jag avboka?

• Svar på tråden Finns det risker med VUL?
  • JennyOEmilia

Hmmm, det tror jag inte. Kan man ha samlag så kan man göra vul. Däremot så tror jag att jag fick UVI efter att ha gjort vul. Men du ska inte avboka pga missfallsrisk.

Lycka till.

• Pico

Jag tror inte att det har något samband! I så fall skulle väl ingen få göra tidiga vul?! Kan inte tänka mig att läkarna skulle riskera ev missfall medvetet!

• Omidvar

Någon mer som hört eller vet nåt?

• Katten Ceasar

Nä det tror jag verkligen inte att det har nåt samband. Jag gjorde ett vul i v.8 och det hade jag väl inte fått göra om det var ökad risk för mf.

Nä litar på dem förgående talarna och mig om att det är absolut ingen fara att göra vul och du behöver inte avboka.

• Lennica

Min tokiga mamma hävdar bestämt att vul kan orsaka mf. Men jag tror inte ett dugg på det!
    Skulle läkare medvetet riskera att ta livet av små foster??? Aldrig! Nej, det tror jag inte på.

Jag har gjort två vul hittills, är i v. 12 nu och det har jag gjort under mina tidigare grav. med.

Du kan slappna av!

• Mrs Moneybags

Tror absolut inte det orsakar missfall, men jag har en vän som har avstått från alla ultraljud under graviditeten för att hon tror att det påverkar barnet negativt.

• majsan2

Jag tycker det låter konstigt att det skulle öka MF risken. Men det har ju varit debatt om VUL/UL kan vara skadligt för fostret. Jag läste i någon bok om att det finns nån teori om att vänsterhänta pojkar kan vara en av riskerna med för många UL. Vet inte hur vetenskapligt bevisat det är dock! Själv avstår jag inte från VUL iallafall..

• JennyOEmilia

Nä, varför skulle läkare äventyra det? Min kompis som gjorde ivf gjorde ju ett tidigt vul, så varför skulle man äventyta det när man äntligen har blivit gravid genom ivf efter 3 år???

• micorazón

jag ahr gjort 3 VUL och min lilling mår utmärkt. Enligt min läkare finns INGA som helst belägg för att varken VUL/UL ger missfall. Det är andra mekanismer som gör att det sker ett misfall, såsom ett sjukt foster.

gå på dit VUL och njut, nu är du inte långt gånget, men oftast får man se ett litet hjärta ticka! :)

• Selin07

Ursäka för dumma frågan men vad är VUL? Är ny här så förstår inte alla förkortningar..

Jag ska får göra KUB (Kombi NUPP och biokemiska tester) ca vecka 14 efter midsommar. Är i 9 vecka nu. Första inskrivning är den 13 Juni vecka 11. Är detta något man kan kräva då eller måste man ansöka om det innan? Vad gör man annars vid första inskrivning.

• Katten Ceasar

selin07

vul= vaginalt ultraljud

Svar på tråden Finns det risker med VUL?