• Jenny70

Ryggskott!

Sa "KNAK" i ryggen igår när jag böjde mej ner...förmodligen ryggskott. Min 78-åriga mormor är piggare än mej & det känns ju skitkul!
    Någon med erfarenhet...vad gör jag? Bör man kontakt vårdcentralen & kanske få en tid för röntgen? Eller det är bara att vänta & uthärda? Tänkte ändå jobbat idag, ska jag ha ont kan det ju kvitta om jag har det hemma eller på jobb...det smittar ju inte, menar jag. Men så kom det rent praktiska...att ta mej till & från bussen...det hade jag inte fixat. & med facit ihand skulle jag inte fixat att sitta på min kontorsstol hela da´n heller, för det gör hur ont som helst. Bäst är egentligen att gå...lite snett & framåtlutad sådär...åååhhh, det är så frustrerande! Jag skulle behöva dammsuga, men det känns som ett helt företag bara att förflytta sig från punkt A till B... Detta är nog 3:e gången på 1 år, men denna gången är den värsta hittills. Så, nu känner jag att jag gnällt färdigt för idag. Ville mest höra någon med erfarenhet...är det bara att låta det va? Har tagit en TREO & hoppades på underverk, men känner ingen skillnad än.

• Svar på tråden Ryggskott!
  • optimisten

Jag har haft ryggskott sammanlagt 4ggr sedan jag fick mitt första barn för 5,5 år sedan. De första dagarna är ett rent h.....e och då hjälper det med att ta maxdos av alvedon men det bästa är att få en muskelavslappnande medicin så att man inte spänner sig hela tiden. Det mjukar upp musklerna så att blodet lättare kan cirkulera =mindre smärta.
    Även att gå och ligga varvat med att duscha varmt och använda varm vetekudde brukar lindra. Det är inte bra att gå i trappor,sitta så det bör man undvika så mycket man kan. Även att ha en stol i sängen och ha benen på är bra och gör att man inte belastar området som man har ont i. Men jag vet ju inte var i ryggens om du har ont. Jag har alltid haft i ryggslutet. Undvika att lyfta och bära ska man ju .
    Krya på dig!

• HaJoMi

Jag fick en inflammation i ryggen men som läkaren också kallade ryggskott. Det blev bara värre och värre tills jag testade akupunktur samt fick Diklofenak som man skulle ta tillsammans med Panodil. Det gjorde verkligen susen!

• Jenny70

Tackar. Jo, nere i svanken kan man väl säga. Minsta "fel"rörelse och det känns som om du har en kniv just i svanken som någon vrider om! Aj som fan, på ren svenska!!

• mludvigs

Jag lider oxå av ryggskott då och då men det enda som hjälper för mig är att ta en tur (bli inlyft i bilen osv) till min kiropraktor som löser upp det lite och sen är det bara att hinka i sig smärtstillande och VILA!

• mian75

Jag tycker du ska ta kontakt med en naprapat eller kiropraktor. Har själv en "problemrygg" av lättare karaktär. Det räcker oftast med träning men man ska ju göra det också .

När jag känner att jag har problem med ryggen brukar jag dels gå till min kiropraktor men även till en massör. Det brukar vara en bra kombination att först "knäcka upp" låsningarna i ryggen (det gör inte ont, det låter bara obehagligt) och några dagar senare få massage som mjukar upp musklerna.

Ofta är det ju så att vi blir mer och mer spända i våra muskler och till slut går något i lås i ryggen. Om man då går ett tag med låsningarna vänjer sig musklerna vid sitt ihopdragna och felaktiga läge. När man sedan "knäcker ut" låsningarna så är musklerna "för korta" och man kan få tillbaka låsningarna snabbt igen.

Genom att gå till en massör efter man har varit hos "kotknackarn" så kan man mjuka upp musklerna igen så att de inte ställer till med fler låsningar.

Sen är det ju så att ibland har man så ont att man måste vila några dagar innan t o m kiropraktorn kan ta i en .

Hoppas du kryar på dig!

Svar på tråden Ryggskott!