• MrsMurphy

Sergel inkasso

Måste få vråla av mig lite, är helt rasande!

Min pappa gick bort i januari och han hade ganska mycket skulder. Har tagit på mig att upprätta hans bouppteckning vilket jag antar att många förstår inte är så roande. Har då kontaktat de berörda som han hade skulder hos och sagt att han gått bort. Trots det så har dom skickat brev gång på gång! Och varje gång jag ringt dom så ha dom bemött en VÄLDIGT illa i telefonen. Tror det är dags att skicka deras personal på charmkurs. Förstår att det måste vara ett jäkligt jobb men lite professionell bör man väl vara? Bör tillägga att jag varje gång har varit trevlig när jag ringt till dom för man vinner inget på att vara sur när man kontaktar dem. Och varje gång har jag varit helt rasande när jag lagt på luren. Vad tror dom att jag kan göra åt saken?? Få pappa att återuppstå så att han kan arbeta av skulden?? Hade jag med glädje gjort om jag kunnat.

Nån fler som har kommit i kontakt med dem och blivit fullständigt rasande??

• Svar på tråden Sergel inkasso
  • therre

Usch då! Jobbigt att de inte kan förstå en

• AnneSophie

Mitt råd är att du ber att få prata med en chef.
    Jag har jobbat på inkasso och VET precis vad du menar, en del som jag jobbade med var absolut INTE samarbetsvilliga eller flexibla överhuvudtaget...vilket bara försvårade för alla parter.
    Så be att få prata med en ansvarig chef, förklara läget och säg att det inte kommer att komma några pengar INNAN bouppteckningen är klar och att det är något dom får acceptera i detta läget då omständigheterna är speciella.

• MrsMurphy

Dom behöver inte ens förstå! Men att dom inte ens kan bete sig som folk att säga "jag kopplar dig vidare" etc. Helt plötsligt pratar man för sig själv i en väntekö för 3 gången...

• MrsMurphy

AnneSophie: Dom kommer överhuvud taget inte få några pengar för det finns inga... Men ska man behöva prata med chefen för att få adressen dit jag ska skicka kopia på bouppteckningen?? (dagens samtal) Papprena från dom är på annan ort...

• AnneSophie

Det är alltid bäst att prata med en ansvarig chef vid sådana här tillfällen. Man kan tycka att det inte skulle behövas MEN...det är en märklig värld inkasso-världen.

Så ja, ring du upp och be att få en chef i luren.

• Duckan74

Jobbigt när de inte förstår innebörden av att nån har gått bort och inga pengar finns!
    Hoppas det löser sig snart.

• MrsMurphy

Lär ju ta timmar innan man får prata med chefen med tanke på hur det gick i morse i växeln...

• Cecilia2

Mycket illa! Det enda de skall bry sig om är att lämna korrekta uppgifter om fordringarna så att de kommer med i bouppteckningen. Och finns inga pengar i dödsboet att betala med - ja då finns det inga pengar i dödsboet att betala med. End of story. Fruktansvärt oprofessionellt! Dessutom tillhör det de pysslar med INTE god inkassosed!

• MrsMurphy

Cecilia2: Eller hur! Man kan bli tokig för mindre! Pratade med kronofogden 5 minuter innan och där gick det ypperligt utan problem och tom på bra humör efter samtalet. Men inkasso... Och att det inte är första gången jag blivit hysterisk efter att ha (försökt) prata med dem.

• Nika75

Vad tråkigt. Jag beklagar verkligen. Min mamma gick bort i januari i år och jag är så tacksam att min pappa har hand om allt det där, eller rättat sagt en jurist vi anlitade via begravningsbyrån. Vi har tack och lov blivit väldigt trevligt och korrekt bemötta. Det verkar som att myndigheter t ex har bättre koll på det där. Från försäkringskassan och Skatteverket kom t ex brev som var väldigt värdigt formulerade typ "Vi beklagar det eventuella obehag detta brev kan medföra....

Om Sergel missköter sig kan jag råda dig att ringa till företaget där skulden ligger från början. Förhoppningsvis har de en bättre kundservice. Om inte annat förtjänar de att veta vilket dåligt företag de samarbetar med när de gäller sina fodringar! De har så vitt jag vet också makt att dra tillbaka/avskriva skulder genom att själva kontakta inkassoföretaget. Så fick jag en felaktig räkning åtgärdad efter att ha bråkat med ett oförstående inkassoföretag som inte ens ville förstå vad jag pratade om.

• xxmeyaxx

Har inte läst vad övriga har sagt - men be om att få prata med deras chef!
    Om inte, sök upp typ, socialkontoret. Dom brukar hjälpa till när sådana här saker händer.

På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
Svar på tråden Sergel inkasso