• cissi 81

Någon som haft dopet hemma?

Vi tänkte döpa vår dotter i augusti och har nu funderingar på att ha dopet hemma i trädgården, och alltså då bjuda hem prästen. Någon som har erfarenhet av detta, eller har varit på ett dop hemma? Vet inte hur prästen ställer sig till det, om de tycker det är krångligt?

Om det är någon som haft dopet hemma/varit på hemmadop hade det varit kul om ni berättade om det, hur ni gick till väga och så!

• Svar på tråden Någon som haft dopet hemma?
  • mludvigs

Min ena systeson är döpt hemma under en vacker buske/träd. Prästen kom dit. Kändes väldigt personligt och fint.

Enda som min syster hade glömt var en fin kanna till vigvattnet..... Så hon fick i alla hast hitta en vanlig saftkanna.

• 969803

Eftersom våran yngsta son föddes hemma så valde vi att ha dopet hemma hos oss. Det blev så lyckat.

Det var inte så där jätteuppskattat då vi ringde och bad om att få ha dopet hemma,fast det kände vi inte av sedan.
    Vi bokade en tid hos prästen där vi sedan gick igenom våra önskemål.
    Innan vårat samtal var över så sa han att det givetvis var kostnadsfritt fast dom tog gärna emot en liten pengagåva,men det är helt frivilligt.
    Vi erbjöd oss även att skjutsa honom hem efter dopet.

Vi hade dopet i vårat vardagsrum och vi fikade ute i trädgården efter dopet. Våran präst ville att själva dopet skulle ske inomhus.
    Vi fick själva ordna med en dopskål och en tygservett.
    Vi gjorde även egna program där vi hade psalmtexterna i.
    Vi gjorde programmen jättefina (tycker jag iallafal ) med fotografier och annat i.
    Sedan sjöng våra två äldsta barn en barnvisa.
    Kan tillägga att vi fick ett fantastiskt väder denna sommardag och det blev så fint,inte sådär stelt som jag annars tycker att det lätt blir i kyrkan.

Jag kan varmt rekomendera att ha dopet hemma.
    Lycka till!

• 969803

Ja,just det ja...en kanna ska man också ordna med själv
    Vi ställde allt på ett bord med en fin duk och en vacker blombukett.

• Millipillan

En väninna till mig har döpt alla sina tre barn hemma. De två första ute på sommaren, å med minstingen fick vi vara inne pga årstiden.
    Det var helt fantastiskt, inte så stelt, solen sken, de andra ungarna sprang omkring, mycket finare tyckte jag som gäst. Blev liksom mer personligt.
    Vill du ha det tycker jag absolut att du ska satsa, lycka till!

• Nannalie

Vi döpte vår lilla Whilma igår hemma hos Min sambos föräldrar, för vi bor i lägenhet och de bor i ett fint hus på landet.
    Det blev jätte bra. Prästen tyckte det var en kul ide´.
    Vi bjöd på exotiska frukter med kassler, rostbiff, skinka och pastasallad och potatissallad, bröd kex.
    En vit prinsesstårta för 25 pers.
    Vi hade dukat med fin porslin och kristallglas putsat matsilvret.
    Vi hade en tipsprommenad som handlade om Whilma, mitt mellan middag och kaffe o tårta så att vi han att städa undan disken.

Kram
    Nathalie med Whilma 5 månader och 1 dag

• Nannalie

ja just d jag och typ alla i min släkt e döpta hemma vi hade en egen dop skål som vandrat genom släkten, och Whilma blev nr 14 som döptes i denna dopklänning. Den var min morfars mammas bröllopsklänning som syddes om till en dop klänning för 70 år sedan

• TereseJörgen

Min syster blev döpt hemma i vardagsrummet. Jag blev döpt på bb!

• cia14

Ah, va mysigt. Jag hade velat dopa min forsta son hemma, men trodde inte att man fick det. Nu har jag precis fatt min andra son och det blir nog hemmadop den har gangen....jag tycker det brukar bli sa stelt i kyrkan.

• FairlyOddParent

Vi har döpt våra två yngsta hemma. Prästen har inte haft några invändningar mot det.

Kanna och skål är det enda vi har behövt ordna och det behöver inte vara något spec tjusigt. Lånade kanna och skål av en kompis. Hon har de som prydnad i badrummet i vanliga fall. Så nu är deras toalettporslin dessutom välsignat.

• cissi 81

Tack snälla för era svar och tips!!

• Mizty

Vi hade dopet hemma i mitt barndomshem! Jag min syster, pappa & moster är döpta där & vi har alla haft samma dopfunt. Prästen var väldigt possitiv till detta & det blev en helt otroligt lyckad dag! Som andra skrivit så blir det mer personligt hemma

Lite bilder finns i mitt bildgalleri om någon vill kika!

Lycka till!

Caroline, stolt mamma till Phenom!
  • Sigrid

Vi hade dop hemma och det var jättefint. Prästen tyckte inte alls att det var konstigt och alla gästerna (bara 6 st) tyckte att det var mysigt.

Vi valde att vara hemma dels för att vi inte har någon stor släkt och att det kändes personligt att vara hemma.

Alla hade med sig vatten från sina ställen: mina föräldrar från dalälven, min mans föräldrar från mälaren och vi från en sjö där vi bor nu. Vi silade och kokade vattnet och använde det sen som dopvatten. Det vet jag inte om vi kunnat göra om vi varit i kyrkan, vet inte hur det funkar där.

Jag tycker ni ska vara hemma. Det kommer att bli bra.

Mamma till en son född 2005-08-02
  • Nillel

Vi ska döpa ute i vår sommarstuga nu på lördag. Vi tar dopvattnet ifrån sjön som stugan ligger vid. Samma gjorde vid för tio år sedan med mellanpojken - jättemysigt. Här där vi bor är det väldigt vanligt att man är ute i sommarstugorna och fäbodarna och döper.

• cantar

Det är olika från präst till präst. I de församlingar jag arbetar döper prästerna inte hemma. bäst är att du ringer till din präst och hör vilka regler de har där. Det är upp till varje församlings församlinginstruktion som kyrkorådet tar.

Svar på tråden Någon som haft dopet hemma?