• öresund

Röda utslag runt munnen efter gröt?

Nån mer som har barn som får det? Nån som vet varför? Det lägger sig efter en stund men ser inte så kul ut, alldeles rödprickig/flammig.

• Svar på tråden Röda utslag runt munnen efter gröt?
  • Ingurd

Vad gav du för gröt? Jag har fått rådet av min distrikta att om mina barn visar röda utslag runt munnen ska jag avvakta med att ge det föddoämnet ett tag, har mýcket allergier i släkten.

• öresund

Hon får det av havregröt, risgröt, välling... kanske nåt med stärkelse hon är känslig mot? Ska kolla med BVC.

• annsofi123

fick du reda på varför hon blir prickig??

• HoT

Så reagerade min son oxå första gången han åt gröt. Det visade sig att han var allergisk mot mjölk och det var därför han hade reagerat mot gröten..
    Hoppas det gick bra på BVC.

• M A

Hejsan!

Vår dotter blev rödfalmmig i ansiket då vi gav henne gröt (gröten kom i kontakt med hennes hud). Det blossade upp ganska omgående och försvann efter nån timme. Det visade sig att hon var allergisk mot mjölkprotein. Vi fick bra vägledning av BVC när vi gjorde uteslutningsmetoden för att få reda på vad det var hon reagerade på, hoppas att ni får det med!

• öresund

Vi har inte gett Ella mer gröt eftersom hon totalvägrar ens öppna munnen Men vi ska till BVC på 6 mån kontroll nu i veckan och då ska jag ta upp det. Hon får röda prickar runt munnen och på halsen efter vissa fruktpuréer, igår var det av aprikos. Och så har hon kliande plitor som blossar upp då och då på magen och halsen som vi får smörja med Mildison. Hon är väl lite överkänslig. Ella har f.ö. haft mycket prickar till och från och väldigt torr hud, kanske blir hon ett litet eksembarn...

• öresund

M A: Vad gjorde ni åt det? Vet du om det växer bort? Jobbigt att ha mjölkallergiska barn...

• HoT

Öresund:
    Vi hade det precis som M A och vi fick göra pricktest genom en remiss av BVC. Detta visade att han var allergisk mot mjölkprotein och ägg...
    Nu gäller det alltså att undvika de båda men båda dessa saker är vanligt att de växer bort. För många har mjölk vuxit bort redan vid 1 års ålder vid skolåldern har båda vuxit bort för 90% har jag för mig.
    Det är inte så jobbigt som man först tror. Vad det gäller mjölk så finns det jättebra ersättningsprodukter som tex. oatleys produkter.
    Men ta kontakt med BVC och berätta symptomen det är ju alltid bättre att veta och man vill ju bara att ens lilla älskling skall må bra!
    Lycka till!

• M A

Hej igen..

Efter att vi klurat ut att det var mjölken hon reagerade på fick vi tid hos barnläkaren och även träffa en dietist. Alldeles i början var man förstås jätteledsen över att hon drabbats av detta. Vi har hört att för många så växer allergin bort, så vi hoppas på det.

Det finns ju tack och lov bra mjölkfria produkter.

Lycka till! Hoppas att ni får bra hjälp på BVC.

• Vikingafrun

Min son får också prickar runt...men det är nog för att han dregglar hela tiden och huden alltid är blöt. har fått lite på bröstet med.
    Måste va tråkigt när barn får allergier. Men när man väl kommit in sig i nya rutiner (laga mjölk/gluten/äggfri mat eller vad det kan vara) så går det nog lättare. I början är det nog värst. Men det finns bra recept på nätet.

Svar på tråden Röda utslag runt munnen efter gröt?