• Rastafairy

Studiebidraget för juni

Får man studiebidrag sista juni fast man går tilld en 9onde bara?

För att man sen inte få nått i augusti om man fortsätter skolan sen.
    Är de samma för 3:or som går ut?

• Svar på tråden Studiebidraget för juni
  • Missnööjd

Tror inte det. Jag läser sommarkurser också, så jag får automatiskt CSN över sommaren, men har för mig att slutet av maj är sista ggn man får inför sommaren.

• darkwell82

Man får extra mycket första utbetalningen varje termin, hanken är att de ska sparas och användas på slutet. (som om det funkar)Maj är sista utb.

• Noctem

Du får utbetalningen för juni den 25e maj alltså har du redan fått pengarna för juni. Läser du inga sommarkurser får du inget före den slutet på augusti eller början på september när terminen börjar igen.

• Zzarah

Har för mig att studiebidraget för de som går i gymnasiet (får för mig att du gör det i och med att du frågar om de slutar 3:an) betalas ut sista gången för denna termin den 31 maj. Övriga svar ovan stämmer men gäller för studiemedel för de som inte studerar på gymnasiet, t ex på högskolan. Går du på gymnasiet får du alltså 950 kr den 31 maj och sedan nästa utbetalning först i höst.

• Zzarah

Glömde:
    Och, ja, det är samma för 3:or som går ut gymnasiet nu i år, de får sin sista utbetalning med 950 kr nu sista maj.

• Ida 84

Jag hade för mig att man fick ett halvt bidrag i juni om man gick halva månaden.. Men jag kanske är ute och cyklar..
    Den högre summan man får vid terminstart är lite extra summa för att kunna köpa böcker och sånt man behöver vid studierna eftersom man får betala dem själv.

• Noctem

sorry, jag trodde vi pratade bidraget man får av csn när man läser på högskola/universitet. Det andra bidraget vet jag ingenting om :P

• Laire

Jag har för mig man får sista juni.

Från CSN:
    "Du som studerar i minst fem månadet under vårterminen får studiebidrag för hela kalenderhalvåret dvs. sex månader."

Däremot får man ingenting sista juli eller sista augusti, samt att inackorderingsbidrag (i alla fall mitt) bara betalas ut i fem månader.

Efter att ha vunnit ett gräl med sin fru är det klokast om en man kan säga förlåt.
  • Annabel

jag fick sista csn den 25 maj.. och då även väldigt lite då man fick mer i januari. Så nu får man bli försörjd av "gubben" tills dess att A-kassan går igång.

• Laire

Kan tillägga att det var för cirka två år sedan man införde att man får i juni, innan dess fick man det inte.

Sedan kommer den utbetalningen ev vara på 300 extra om höjningen går igenom i riksdagen (om jag förstått det korrekt)

Efter att ha vunnit ett gräl med sin fru är det klokast om en man kan säga förlåt.
Svar på tråden Studiebidraget för juni