• solstrålen1

oljepanna!!

vi kikar runt på hus/lägenheter osv. Nu har vi hittat här men det är oljepanna! är intresserade av er som har det om någon har fortfarande pris?? om ni gjort om det till bergsvärme eller annan värme vad har ni då gjort och pris?

• Svar på tråden oljepanna!!
  • The Man

Rent generellt brukar man säga att kostanden för att installera bergvärme är så stor, så för att det ska löna sig skall man ha en årsförbrukning på runt 2-2½ kbm olja. Men, som sagt detta är bara en fingervisning.

Sen är det beroende på mycket annat, inte minst hur markförhållandena ser ut.

Vi installerade Bergvärme år 2002. Har ett hus som förbrukade runt 4-4½ kbm olja per år (oljan kostade då ca 7-8000:-/kbm). Investerade 124900:- i Bergvärmeanläggningen (allt inkluderat).

Har förstått att man kan få bergvärme installerat för ungefär samma pengar idag, däremot kostar väl oljan över 10000:-/kbm idag.....)

Sen finns det många andra bra alternativ. Mina föräldrar har vattenburen el (hade oljepanna förr och förbrukade då strax över 1 kbm olja/år). De blev rekommenderade att INTE skaffa bergvärme pga den höga investeringskostnaden.

• lilla mej

hej ni som har pellets brannare, hur mycket extra blir det pa er el rakning efetr ni borjat anvanda den? Ar den dyr i drift menar jag. Ursakta ts jag lanar din trad lite, men du kanske ar intresserad av det med.

• Trynträ

Jag har också hört att bergvärme kan bli dyrt för pumpen går ju på el. Tydligen ska det löna sig bättre med bergvärme om man har ett stort hus än om man har ett litet. Vill man ha väldigt varmt inne så rekommenderar jag pellets. Det är kanonskönt på vintern. Betydligt behagligare än med elvärme och till en bråkdel av kostnaden.

Har för mig att våran pelletsbrännare kostade 24000 men det finns billigare varianter också. Då fick man med en pappbehållare för pelletsen.

• SVejsan

Trynträ
    I dagsläget är pellets billigt ja, vad du inte vet är vilka påslag skattemässigt det även blir på pellets. För när statens skatteinkomster sjunker (tex om oljeförbrukningen minskar) så skall man kompensera det på något sätt...
    Sedan så tror jag inte det är någon skillnad på värmen om man har ett vattenburet system...

Och jo bergvärmen blir dyrare om elen ökar, liksom pelletsen blir om det blir stor efterfrågan på den, eller att man måste transportera den från Polen eller dyl( som visst sker redan nu...).

Trynträ, har ni en helautomatisk sotningsfri pelletspanna eller en insatsbrännare? Hur länge kan ni vara borta utan att sota ur den? Om ni skulle vara borta 2-3 veckor skulle ni behöva slå över till att enbart köra elpatron då?

Pellets och ved är ett utmärkt alternativ om man har utrymme (upplag och tankar) och ork för det. Billigaste alternativet om du inte har en schysst fjärrvärmeleverantör...

Sedan kan man diskutera om närmiljön (kring huset) blir så trevlig under dagar med inversion om man kör ved eller pellets...

Lilla mej,
    En pelletsbrännare ger bara pyttelite till på elräkningen i jämförelse med en oljepanna (matarskruven har väl en elmotor?).
    En bergvärmeanläggning ökar elkostnaden men drar tar bort kostnaden för oljan helt.Ibland måste man gå upp i huvudsäkringstorlek också = dyrare grundavgift)

Är oljepannan ny och effektiv och huset riktigt bra isolerat så kan det vara ett ekonomiskt alternativ att köra vidare så. Är Pannan någorlunda ny skulle jag då eventuellt sätta på en pelletstillsats på den... Är den 25 år skulle jag byta den till något av alternativen...

Hade jag bytt värmesystem nu så hade jag tittat på en helautomatisk pelletspanna som var "sotningsfri", och sett till att leverantören kunde "blåsa" in pellets i ett lager. Vi är av naturen lata Tyvärr hade jag då inte haft det extra utrymmet jag har nu med bergvärme...

• Doriath

Nog finns det folk som har oljepanna. Inte för att det är billigt eller så
    www.konsumentvarket.se brukar i allmänhet vara bra eller ring till vvsfirmor och få prisförslag på olika typer av uppvärmning. Då får du råd från experter direkt. Lycka till!

Svar på tråden oljepanna!!