• Bippan

Ena bröstvårtan platt och dum

Aaargh, jag blir galen på mitt vänstra bröst! Har problem varje gång jag ska amma från det. Höger funkar perfekt, pojken får bra tag direkt och det gör inte ont.

Men på vänster är det som om själva vårtan är mindre och mer spetsig/konformad. Han har svårt att få tag så det blir en del frustration hos oss båda innan det till slut lyckas. Jag måste försöka forma till vårtan med fingrarna så att den blir så hård och rund som möjligt och sedan hålla vårtgården mellan fingrarna ("hamburgargreppet") och trycka in i gapet på honom. Ändå blir det lite halvkasst, det gör ont och efteråt ser jag att vårtan är tillplattad, vilket ju tyder på att han har för litet tag. Men jag har alltså inga sår eller sprickor, jag har bara problem med att få IN bröstet ordentligt! Även om jag tillfälligt får till formen någorlunda så är problem två att det ju rinner mjölk och allting blir halt, varpå han inte får tag överhuvudtaget.

Jag blir så ledsen och förtvivlad över att behöva sitta i kanske tio minuter varje gång innan vi liksom får till det, och pojken blir så klart också otålig och orolig och börjar bända sig och fäkta med armar och ben så att läget blir ännu mer uppstressat!

Jag vill helst inte använda dinapp eller vad det nu heter, en sån där grej man sätter utanpå, för jag är lite rädd för att det då istället blir problem med andra bröstet som nu fungerar utmärkt (alltså att han ska tycka att det är lättare med dinappen och sedan inte fatta hur han ska göra med det "riktiga" bröstet)...

VAD kan man göra?? Jag vill verkligen, verkligen att det ska fungera, för jag ser ju hur fint det går på andra bröstet. Snälla, ge mig tips!

• Svar på tråden Ena bröstvårtan platt och dum
  • Aled

Prova en annan amningsställning när han ska äta från det krångligare bröstet. Här har ena bröstet också varit svårt att "få tag i", men det går mycket bättre om vi ligger ner.

• morzan4

Hade samma problem som du- löste det genom att använda amningsnappar. Enligt BVC var det inget bra att använda det men jag lyckades ändå amma som längst nu sista gången jag fick barn.
    De 3 första barnen körde jag inte med nappen och mjölken sinade fortare då...

• Filantra

Vet inte om det är nåt att ha, men har för mig att det finns en bröstvårtsformare i babyproffsens katalog. Nån liten plastgrej som typ ska formar till bla indragna bröstvårtor. Har ej provat dem så jag vet inte hur de funkar, men ville bara tipsa. Annars kanske man kan hoppas på att du och bebisen blir mera samkörda och han vänjer sig vid den vänstra tuttformen och får in tekniken. Min pojk har nu 6 v gammal lärt sig att tutta bra även på mitt vänstra bröst som är mindre och annorlunda mot det högra. Här hemma kallar vi dem "dumtutten" och "snälltutten" hi hi..! Lycka till!

• snillis

Prova att ligg ner och amma. Jag hade precis samma problem som dig i början men det funkande nrä vi låg ner. Så det gjorde vi kanske den första månaden. Sedan hade han lärt sig att ta vårtan och då kunde jag sitta upp.

• Golvmoppen

AMNINGSNAPP helt klart. Funkar jättebra för min tös, har det på bägge brösten. Hade jag inte haft detta hjälpmedel vet jag inte vad jag skulle gjort. Har plana bröstvårtor och tösen får i snitt 3tag och sedan släpper hon och blir hysterisk. Försökt att forma dem, men det hjälper inte mkt och jag får bara ont i axlarna då man sitter fel. Fick tom amningsnapp på BB, för de insåg att det inte gick annars.
    Ett tips: Ha en amningnapp hemma och en i en burk i skötväskan, så blir det inte så jobbigt i fall man är iväg. Byt dem då och då, för de slits en hel del.
    Apoteket har dessa amningsnappar.
    Lycka till och hör gärna av dig, så vi får veta hur det går.

• Bippan

Tack för era svar! Jag ska kämpa vidare ett tag till och se hur det utvecklar sig. Skånetös, det var nog amningsnapp jag menade, de föreslog nämligen det på BB. Filantra, vad bra att det löste sig för dig/er, det ger mig lite hopp

• Bippan

Nu har jag kollat lite närmare på hur han tar tag om bröstet. Felet är oftast att han inte gapar tillräckligt och när "taget" blir för litet så händer det att underläppen sugs in efter en stund. Det var faktiskt lite svårt att upptäcka detta eftersom greppet trots allt såg ganska normalt ut om än lite "litet" och käkarna arbetade precis som de skulle.

De senaste gångerna jag ammat har jag först och främst sett till att vinkla hans huvud mera bakåt för att han ska gapa större. Sedan har jag precis som tidigare hjälpt till att få in bröstvårtan, men nu lägger jag den mot hans underläpp först och viker liksom in vårtan uppifrån. På det viset får han ut sin underläpp ordentligt och gapar automatiskt stort för att nå upp om bröstet. Fast man får vara snabb innan han "hugger"!

Det fungerar lite bättre nu även om det fortfarande är lite knixigt. Om ett av tio försök funkade förut så fungerar nu kanske hälften i alla fall. Jag hoppas fortfarande på att vi ska kunna samarbeta ihop oss så att det blir bra till slut

Svar på tråden Ena bröstvårtan platt och dum