Ena bröstvårtan platt och dum
Aaargh, jag blir galen på mitt vänstra bröst! Har problem varje gång jag ska amma från det. Höger funkar perfekt, pojken får bra tag direkt och det gör inte ont.
Men på vänster är det som om själva vårtan är mindre och mer spetsig/konformad. Han har svårt att få tag så det blir en del frustration hos oss båda innan det till slut lyckas. Jag måste försöka forma till vårtan med fingrarna så att den blir så hård och rund som möjligt och sedan hålla vårtgården mellan fingrarna ("hamburgargreppet") och trycka in i gapet på honom. Ändå blir det lite halvkasst, det gör ont och efteråt ser jag att vårtan är tillplattad, vilket ju tyder på att han har för litet tag. Men jag har alltså inga sår eller sprickor, jag har bara problem med att få IN bröstet ordentligt! Även om jag tillfälligt får till formen någorlunda så är problem två att det ju rinner mjölk och allting blir halt, varpå han inte får tag överhuvudtaget.
Jag blir så ledsen och förtvivlad över att behöva sitta i kanske tio minuter varje gång innan vi liksom får till det, och pojken blir så klart också otålig och orolig och börjar bända sig och fäkta med armar och ben så att läget blir ännu mer uppstressat!
Jag vill helst inte använda dinapp eller vad det nu heter, en sån där grej man sätter utanpå, för jag är lite rädd för att det då istället blir problem med andra bröstet som nu fungerar utmärkt (alltså att han ska tycka att det är lättare med dinappen och sedan inte fatta hur han ska göra med det "riktiga" bröstet)...
VAD kan man göra?? Jag vill verkligen, verkligen att det ska fungera, för jag ser ju hur fint det går på andra bröstet. Snälla, ge mig tips!