• Stjärnstoft

fula tånaglar på liten tjej

Jag undrar över en sak som jag aldrig läst att ngn annan skrivit om.
    Ända sen vår tjej föddes för 1,5 år sen så har hennes tånaglar gått sönder lätt och sett rätt eländiga ut.
    Har försökt att klippa dom rakt och hålla dom snygga,
    men dom går sönder hela tiden och det ser verkligen inte särskilt trevligt ut.
    Är det vanligt hos knattar att det är så och att det blir bättre med åren??
    Brukar liksom inte titta på andra barns tår så ofta

• Svar på tråden fula tånaglar på liten tjej
  • Saltlakrits

Vet faktiskt inte, men min sons stortå-naglar går sönder hela tiden...
    Vet inte vad det beror på...
    Hans andra naglar är helt ok...

• sheeba

Alexander snart 16 mån har sköra tånaglar. är precis så som du beskriver.
    Tror de "byggs" upp för att bli starkare för ibland kan man nästan se som lager på lager.
    Tånaglarna på minsta tån ser jätte hemsa ut om man jämnflr med resten

• Pillanstjernberg

"Skönt" att höra någon med samma "problem". Min tös, som också är 1,5 år, har jättesköra tånaglar som viker sig och flikar sig. Det är precis som att hon går på tå eller nåt så att de viker upp sig. Jag får oftast fila dem för jag kan inte klippa dem näår de vikt sig så högt upp. Det måste ju göra ont på henne . Vet heller inte vad jag skall göra.

• Stjärnstoft

Ni verkar ha några naglar som ser ok ut iaf
    Här fransar och skivar dom sig allihopa.
    Sen verkar stackarn ha ärvt sin mammas eländiga lilltånaglar som är i som två delar. I ytterkant finns en egen liten nagelbit som växer fritt från den vanliga nageln.

• sheeba

Uppsalatjej.. Så har Alexander också efter pappa Jätte jobbigt när man ska klippa också viks den lilla biten ut.
    Även stortånaglen kan vara lite konstig ibland.

• Pillanstjernberg

Uppsalatjej: Ha, ha, ha... precis sådana tånaglar har jag också. Tösen har fått det med.

• Stjärnstoft

Och så går man omkring tror att det är bara en själv som är konstig

Skämt åsido, skönt att fler än vi har samma problem.
    Bara att hoppas naglarna blir snyggare med åren då.

• sheeba

Ja de små kan ju inte ärva det som är bra bara
    Alexander har pappas tånaglar men mammas långtå den som är bredvid stortån Den är lite längre.

Stackars barn,hahaha

• cia70

Jag fick tips på BVC att man kan smörja in naglarna med mjukgörande savla om de är sköra.

• sheeba

Hahaha, nä det är tur att man inte gör det.

• Pillanstjernberg

cia70: Det låter som en bra ide´. Vi får hitta något "bra" att smörja in de små tårna med. Man kanske skall sköta om nagelbanden ordentligt och smörja dem?? Fast... jag tycker att jag har gjort det. Men om man hittar nån olja av något slag kanske??

Svar på tråden fula tånaglar på liten tjej