• Titan

Åka tåg med barn

Tänkte höra med er som åker tåg med era små barn hur ni gör?Sist jag åkte tåg så var det en hel del bök och jag undrar om alla andra oxå har likadant?Först så ska man boka plats i vagn 6 på X2000 för det finns mer utrymme där vilket vi gjorde. SJ skriver oxå på sin hemsida att det finns utrymme i denna vagn för ens barnvagn om den inte går att fälla ihop, vilket det inte fanns för mig för först hade folk sina väskor här och sedan kom två rullstolar och använde detta utrymme. Jag säger bara tack och lov att ligginsatsen var hård och avtagbar så jag kunde ta med den till mitt säte. Som tur var hade jag bokat sätet brevid mig så att jag kunde ha ligginsatsen där med lillen i.Men hur hade det gått om jag hade haft en liggvagn?

Nu ska jag åka igen och utan att fråga mig så bokar de bara ett säte, vilket innebär att jag får ha lillen i knät i ca 5 tim, dessutom fönsterplats. Vet inte hur detta ska gå då grabben är väldigt livlig och man behöver ju springa och byta blöja ganska ofta nu när de börjat med smakisar.

Några tips?

• Svar på tråden Åka tåg med barn
  • Linsen

De gånger jag åkt har jag automatiskt fått sittplats till sonen när jag uppgett att han ska med. Har de ändrat rutiner eller missade de nåt när du bokade?
    En egen plats är ju nästan ett måste om man inte ska få spunk själv och dessutom är det ju knappast kul för den som sitter i sätet brevid om han/hon ska ha ett främmande barn flaxande brevid sig.

• Caffreys

Vagn 6 är handikappanpassad, de tomma ytorna är avsedda för rullstolar. Eftersom utrymmet är begränsat på X 2000 räkna inte med att du ska slippa fälla ihop vagnen. Vissa IC-tåg har familjevagn där finns det bättre utrymme.

• Skrattmås

Köp en extra sittplatsbiljett! Tänk att annars får ni kanske en tråkig gubbe sittandes vid gången och ni vid fönstret. Lite jobbigt blir det. Inget svängrum alls.

/"stammis" på X2000

• JennyL25

ta med lite extra leksaker

Håller med om att boka en extra plats kanske.
    Min on älskar tat stå och titta ut genom fönstret så det blir nog inget problem

• Caffreys

En sak till.

Ring SJ ock kolla din bokning, kanske personen som bokade gjorde en miss och glömde bort barnet. (Om det nu inte fanns mer än en plats kvar dvs).

• Titan

Nix fick inte automatisk säte till killen även om jag redan i början av samtalet sa att jag ska resa med 6 mån bäbis, så bokaren fick leta om efter att jag påpekat det men det slutade tyvärr med att det inte fanns några lediga platser vare sig denna dag eller närmaste dagarna.Så detta får jag acceptera.

Jag vet att vagn 6 är handikappanpassad men då skall de inte skriva så här på sin hemsida och när man frågar ang det här med vagnen så säger de att det ska funka i vagn 6:

"Ta med barnvagn
    Det är bra att vara ute i god tid om du reser med barnvagn. Om barnvagnen går att fälla ihop kan du ställa den i det vanliga bagageutrymmet i ändan av vagnen. På vissa X 2000 finns ett utrymme för barnvagnar som inte är hopfällbara i sista eller första vagnen. Hör efter när du bokar din biljett."

Dessutom har 2 st bokare rekommenderar vagn 6 och inte familjevagnen när jag bokat biljett vid två olika tillfällen.

• Caffreys

Men har dom även lovat att du kan ha vagnen ståendes utan att fälla ihop den? Har aldrig jag blivit. Har enbart blivit rekommenderad vagn 6 eftersom det finns skötbord där.

Familjevagnen går ju inte i allatåg, enbart IC. Vart ska du åka? Kan ju nämna att åker du till Göteborg ex. så tar det runt 5 timmar med IC-tåg från Stockholm.

• Nyah04

Jag har bokat natttåg alla de gånger jag åkt. Och då harjag lämnat både vagn och bilstol hemma och lånat ihop på annan ort. Tjejen har delat säng med mig. Tror för egen del att jag skulle uppleva det bökigt att åka dagtid när hon fortfarande är så liten. Blir 8h restid pluss ytligare transprot. När jag bokade så föreslog hon som bokade att jag kunde boka två platser för att få allt att rymmas. Men gu så mycket pengar har då inte jag. Körkort vore nog det bästa för min del. *Lycka till*
    Kan tillägga att jag fick flytta till annan kupe vid en resa då tjejen var dryga halvåret. Antar att dom inte ville riskera att tjejen skulle störa andra resenärer. Men tjejen har alltid sovit bra på tåget.

• Titan

Nyah04:Det kostar bara 20 :- att boka en plats för barnet (om du reser på dagtid iallafall), så man betalar bara "fullpris"för sig själv. Man behöver alltså inte betala "fullpris" även för barnet

Jag ska åka x2000 från Stockholm till Göteborg och byta till Öresundståg ner till Båstad och hela resan tar totalt 5 tim.
    Jag frågade ifall jag kunde ha barnet sovandes i vagnen och de sa att det skulle vara ok, så det tolkade jag som att jag inte skulle behöva fälla ihop vagnen för man kan ju inte fälla ihop den med ett barn sovandes i den

• Elli47

Bokade liggvagn när jag åkte mellan Ånge och Luleå med mina barn (2 resp 5 år) och det är inget jag rekommenderar... trångt och jävligt, kojerna som fanns för oss var en högst upp och en i mitten och inte fanns det några skydd att tala om heller. Så nä det är inget jag gör om.

• Caffreys

Ska man resa nattåg är en sovvagn bästa alternativet, brukar välja 2-bädds.

Svar på tråden Åka tåg med barn