• Diana P

Straff på att åka utan bilbarnstol?

Jag har några vänner som envisas med att ta ur sin 17 månaders son ur bilbarnstolen jämt för att han skriker.Jag undrar vad som händer om dom blir stoppade?Böter eller indraget körkort?
    Vill ha lite kött på benen när vi disskuterar.

• Svar på tråden Straff på att åka utan bilbarnstol?
  • Nyfiken gul

är inte säker.. men jag tror faktiskt det räknas som vårdslöshet i trafiken o det kan bli av med körkortet av...

ska leta lite.. så återkommer jag... det här var vad som dök upp spontant..

• Mrs Jane Doe

Böter får du (de) i alla fall:

Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att minderårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.

Från polisens hemsida...

• BusLotta

Tror de typ bara blir 600:- i böter. Eller e iaf va gubben tror, han e trafiklärare så han borde väl ha ett hum... Helidiotiskt att låta barnen åka obältade! De e helt oansvarigt tycker jag!!!

• norgesessan

tycker böter är for låg straff....nåt jag har undrat over...vi är inte i den situationen, men om jag och sambon separerar, och sambon slarvar med bälte, bilstol när han har honom, och jag går vidare med det,..hadde jag fått rätt, eller hadde dom tänkt i banorna att pappan bestämmer under sin tid, mamman under sin....?

• Nyfiken gul

blir man tagen 3 ggr för samma förseelse som nu åka utan bilbarnstol DÅ åker körkortet!

från polisens hemsida...

• BusLotta

Håller med dej norgesessan! Men vet inte hur dom tänker då. Kan ju aldrig va okej att de e tryggt hos mamma men otryggt hos pappa lr?

• BusLotta

Här e de heller inget snack om saken. De e bälte som gäller oavsett. Tänker oxå på de att många låter barnen sitta på bilkudde fram, trots airbag. Dom tänker inte på att airbagen kan döda barnet vid en liten krock.

• emejo128

Men vad hemskt. Frågan är väl kanske inte vad som händer om de blir stoppade utan mer vad som händer om de krockar Usch. Jag skulle aldrig åka med mitt barn i knät i bilen. Det hjälper ju inte att säga att "vi kör alltid så försiktigt". Det finns andra blådårar på vägen som INTE kör försiktigt och då kan det hända otäcka saker i alla fall.

Visst, det är tråkigt om barnet skriker i bilen, men då får man försöka göra det bästa av situationen och lösa det i alla fall. Leksak, musik, sjunga, klappa händer........

• Tesan81
    de man hade fått böta i pengar är ju inget alls mot vad dom kan få böta om de händer nåt
    Villemo
Svar på tråden Straff på att åka utan bilbarnstol?