Jag fick aldrig till helamning med Julia så jag gav tillägg i form av pre-nahrung redan från början. När hon var tre månader ungefär så gick jag över till Folgemilch 1, nån månad senare till folgemilch 2 och nu får hon folgemilch 3 på morgonen och ibland på kvällen istället för välling.
Vi har använt Nestle Beba hela tiden. Den har fått jättebra omdöme av Stiftung Warentest och av Ökotest. Det är sant att vissa märken innehåller kristallsocker men inte den här. Beba innehåller inget vanligt socker och är gjord så att den liknar bröstmjölken så mycket som möjligt, med fettsyror, mineraler mm. Se till att du köper en probiotisk variant så får barnet också i sig sånt som hjälper til att bygga upp immunförsvaret. Folgemilch är ett bra näringstillskott till små barn som ger barnet massor av nyttiga grejor, säkert ungefär samma saker som i välling. Jag ser inget behov av att på krånglig väg skaffa välling från Sverige när det finns folgemilch och milchbrei som uppfyller samma funktion. Om jag skulle rekommendera en milchbrei så är det Milupas milchbrei med banansmak, den innehåller inte heller något kristallsocker.
Pre-nahrung är gjord så att den ska likna bröstmjölk så mycket som möjligt, i innehåll, smak och konsistens. Den mättar inte lika bra som folgemilch 1, 2 och 3 men är bäst när man vill kombinera med amning, i alla fall för riktigt små barn.
Julia 10 månader får som sagt i stort sett bara flaskan direkt när hon vaknat på morgonen. Efter middagen på kvällen får hon oftast milchbrei, vilket är gröt som innehåller folgemilch och därför är lite samma sak som folgemilch fast man ger det med sked istället.
Välling är en typiskt svensk företeelse som nästan inte finns nån annanstans. I resten av världen ger man barnen folgemilch eller gröt istället. Välling är baserat på mjöl (gluten) och det är inte folgemilchen. Om du nu ändå vill ge välling på flaska så sa min hebamme att det fanns nåt liknande att köpa, det heter Schmelzflocken tror jag och det hittar du i samma hylla som folgemilch mm. Den har nog inte lika bra innehåll som den svenska vällingen dock. Kolla förpackningen. Men var inte rädd för folgemilch, det är bra och nyttiga grejor!
Om du inte hittar nån Pre som inte är HA så kan du beställa från Schleckers hemsida. Där finns det många sorter att välja på, bra priser och du får det hem till dörren. Jag rekommenderar Nestle Beba Start Pre som sagt.
de01.shop.schlecker.com/cgi-bin/pg.exe
Lycka till!