• katinka1

Tysksvenskar - Välling = PreNahrung??

Jag har en liten fråga till er ?tysklandssvenskar?. Vad är det för skillnad på välling och Pre-Nahrung eller Folgemilch?? Jag har fattat så långt att Folgemilch egentligen bara är socker och gör tunna barn lite tjockare om de behöver (enligt innehållsförteckningen) och att Pre är ersättning för bröstmjölk. Men vad är då översättningen för välling?? Och sista frågan: vad ger ni för ersättning?? Vår plutt är 7 månader och jag har ?börjat? sluta amma. Ammar alltså bara morgon och kväll och däremellan ger vi lunch med frukt till efterrättoch en grötmåltid. Läkaren säger att jag ska använda Pre, men jag hittar inte nån utom HA och den vill jag egentligen inte ha. Lite tipps kanske?

TACK för svar!
    Katinka1

• Svar på tråden Tysksvenskar - Välling = PreNahrung??
  • Trollet73

hejsan!
    jag har ju fått båda mina barn här i tyskland så jag kan kanske ge dig några tips även om det är några år sedan de fick ersättning. eftersom både jag och min mann är allergiker så gav jag mina ha-nahrung när jag slutade amma. det är den ersättningen som innehåller minst allergen (eller vad man kallar det), som är bäst att ge om föräldrarna är allergiska mot något eftersom risken då ökar att barnen också ska få någon allergi. om inte, behöver du inte ge den. pre har jag för mig att man bara ger väldigt känsliga barn i början när dem är väldigt små. du ska nog börja ge folgenahrung, det står ju alltid på förpackningen vilken du ska ha, åldern på barnet menar jag. och det där med att det bara är socker, det stämmer inte alls. folgenahung är den vanliga ersättningen man ger när man slutar amma, är nog ungefär samma som i sverige. välling finns tyvärr inte alls här i tyskland så den tar jag alltid med från sverige. har du inte möjlighet till det kan man även beställa den från ica´s hemsida, tyvärr tar dem hutlösa priser för frakten bara.
    hoppas jag kunde vara till någon hjälp. om du har fler frågor kan du gärna fråga. ha en bra dag!

kram jessica

• Kornblume

Istället för välling använder jag sandär "Brei" (gröt) som finns i BIO-affärerna. ("Pulver-flingor" som man rör ut antingen med vatten eller med mjölk eller sojamjölk beroende pa vad man själv föredrar.) När man gör det med mindre pulver blir det samma konsistens som välling, dom beskriver det som "Flaschennahrung" pa bruksanvisningen...Vet dock inte vad som är skillnaden pa det och pa välling. Oftast har dom ocksa vitamintillskott i den tyska "breien".

• utlandssvenskan

Hej Katinka,

kolla in vällingen fran HIPP. Vet att dom har Bio anfangsnahrung i pre. Dom har även HA pre.

Lycka till

• Jogobella

Jag fick aldrig till helamning med Julia så jag gav tillägg i form av pre-nahrung redan från början. När hon var tre månader ungefär så gick jag över till Folgemilch 1, nån månad senare till folgemilch 2 och nu får hon folgemilch 3 på morgonen och ibland på kvällen istället för välling.

Vi har använt Nestle Beba hela tiden. Den har fått jättebra omdöme av Stiftung Warentest och av Ökotest. Det är sant att vissa märken innehåller kristallsocker men inte den här. Beba innehåller inget vanligt socker och är gjord så att den liknar bröstmjölken så mycket som möjligt, med fettsyror, mineraler mm. Se till att du köper en probiotisk variant så får barnet också i sig sånt som hjälper til att bygga upp immunförsvaret. Folgemilch är ett bra näringstillskott till små barn som ger barnet massor av nyttiga grejor, säkert ungefär samma saker som i välling. Jag ser inget behov av att på krånglig väg skaffa välling från Sverige när det finns folgemilch och milchbrei som uppfyller samma funktion. Om jag skulle rekommendera en milchbrei så är det Milupas milchbrei med banansmak, den innehåller inte heller något kristallsocker.

Pre-nahrung är gjord så att den ska likna bröstmjölk så mycket som möjligt, i innehåll, smak och konsistens. Den mättar inte lika bra som folgemilch 1, 2 och 3 men är bäst när man vill kombinera med amning, i alla fall för riktigt små barn.

Julia 10 månader får som sagt i stort sett bara flaskan direkt när hon vaknat på morgonen. Efter middagen på kvällen får hon oftast milchbrei, vilket är gröt som innehåller folgemilch och därför är lite samma sak som folgemilch fast man ger det med sked istället.

Välling är en typiskt svensk företeelse som nästan inte finns nån annanstans. I resten av världen ger man barnen folgemilch eller gröt istället. Välling är baserat på mjöl (gluten) och det är inte folgemilchen. Om du nu ändå vill ge välling på flaska så sa min hebamme att det fanns nåt liknande att köpa, det heter Schmelzflocken tror jag och det hittar du i samma hylla som folgemilch mm. Den har nog inte lika bra innehåll som den svenska vällingen dock. Kolla förpackningen. Men var inte rädd för folgemilch, det är bra och nyttiga grejor!

Om du inte hittar nån Pre som inte är HA så kan du beställa från Schleckers hemsida. Där finns det många sorter att välja på, bra priser och du får det hem till dörren. Jag rekommenderar Nestle Beba Start Pre som sagt.

de01.shop.schlecker.com/cgi-bin/pg.exe

Lycka till!

• Jogobella

Om det inte finns nån pre-nahrung utan HA i din affär så gå in på en drogerie och kolla. Tex Schlecker, DM eller Rossmann. Nånstans borde det finnas där du bor. Här i Görlitz fanns det inte på nån av mataffärerna men på alla drogerier.

Du behöver inte HA om inte barnet har stor risk för allergier, dvs att det går i familjen eller liknande. HA-nahrung smakar mer bittert än de vanliga och många bebisar gillar inte den lika mycket. Sen brukar de vara dyrare också.

• katinka1

Tack alla ni som förklarat - nu har till och med jag blivit klok.... (lite i alla fall)

• MamaMari

Du behöver ju inte ge "välling" heller. När Linus var ca 7 månader så sa barnläkaren till mig att jag kunde ge vanlig mjölk i flaskan till Linus. Det är ju jättemycket vitaminer i mjölken och man behöver inte släpa med sig en massa pulver heller vilket är bra.
    Nu skall jag ju medge att jag har ju gett (ger fortfarande) Linus Semper välling morgon och kväll men får vi ett barn till så tror jag inte att jag köper med mig välling från Sverige.

Svar på tråden Tysksvenskar - Välling = PreNahrung??