• FruM

När kände ni fosterrörelser med första barnet?

Hej
    Jag är i vecka 19 och tror mig ännu inte ha känt några fosterrörelser ännu. Vi var på UL förra veckan. Nog rör sig bebisen en hel del, allt, men inte så att mamma med säkerhet kan säga att hon har känt något ännu...

När kände ni bebisen röra sig när ni väntade första?

FruM, vecka 19

• Svar på tråden När kände ni fosterrörelser med första barnet?
  • Annika31

Hej du,

Jag var nog i v18-19 ungefär...Måste dock säga att jag låg och kände efter en BRA stund ;) Men jag kom på att det kunde bara inte vara nåt annat....Efter det kände jag kanske en gång i veckan i ett par veckor. Sambon lovade att han också kände men han har erkänt nu att han inte gjorde det..;) Så lite kändes det....Men underbart var det!!!

Lycka till och kram!

• helenasthlm

Ja kände i v 17...trodde inte alls de var bebben men de var de ju vad skulle de annars vara *ler*......

Vänta..du känner säkert snart.

• Mausiii

I slutet av vecka 14 kände jag av det första gången, sedan igen i slutet av vecka 16... Nu har det gått 2 veckor och 2 dagar sedan sist... *väntar otåligt*

• Siberg

Jag kände det väldigt sent.. Runt v 22 har jag för mig.. är tydligen väldigt individuellt.

• Blåbär

Jag visste inte alls hur det skulle kännas, men runt v 15 var det som små bubbel imagen, o sen blev det tydligare sprattel. Nu i v 20 känner jag den regelbundet, speciellt om man ligger lite på mage så protesterar den.
    jag fick veta på ul att min moderkaka ligger mot bakväggen o inte mot bukväggen o det förklarade bm att då känner man rörelser tidigare eftesrom inget isolerar mot magen. Moderkakan fungerar som en stötdämpare annars, o den ligger olika på alla.

Men nu är det full rulle i magen.

• Nova

Tyckte mig känna ngt i v.16 men trodde att jag inbillade mig. I v.18 var det ingen tvekan om att det var bebisen jag kände.

• Kimmi70

I v 16 misstänkte jag att det nog var bebisen jag kände och min BM höll med. Nu i v 19 känner jag av bebisen nästan varje kväll, den tål nämligen inte att mamma ligger skönt på magen utan den ska bestämma! *ler*
    Sen gillar den visst inte att åka buss heller...då blir det ett Herrans liv!

• Moonlight

vecka 18+0 (heter det så?) kände jag med säkerhet de första rörelserna. På ultraljudet märkte jag att bebisen rör sig en hel del utan att man känner det...

• C C mamma

Under min första graviditet kände jag bara en enda spark under tiden,det var ca i 7mån. Under min andra var det sparkar hela tiden från ca vecka 19. Så det kan vara kanon olika.

• Butterfly

Jag kände de första sparkarna i v.17, men då var jag osäker på om det verkligen var bebben. Nu känner jag sparkarna tydligt varje dag och är i v.19. Hur moderkakan ligger och hur man är bygd avgör hur tidigt sparkarna känns.

• ia25

Jag kände inget förrän i vecka 23 eller 24 tror jag. Gick och väntade och väntade... Det är väldigt olika när man börjar känna rörelser!

• Mickis74

Kände inte Moas sparkar o rörelser ordentligt förrän runt v. 20

• Minimum

Förra gången kände jag första "fladdret" i v 16-17 tror jag nu har jag redan kännt men det är ju 2:dra barnet och då känner man innan! Första riktiga sparkarna kom nog i v 20

• Tinka

Runt vecka 21 så var jag helt säker att det var lill-skrot jag kände imagen.

• Duttan

Min moderkaka ligger också i bakvägg, som Blåbär. Jag känner sparkarna med jämna mellanrum. När jag sitter still efter en stunds aktivitet, när jag kollar teve eller ska lägga mig och ibland när jag vaknar. Jag har känt dom 2-3 veckor nu, men dom är inte så starka ännu.

• limpan

Vid min första graviditet kände jag inget förräns runt vecka 20-22. Men det började inte med en jättespark: OJ, nu sparkade h*n....utan det kändes mer som en liten fiskstjärt som sprattlade där inne som sedan blev mer och mer påtagligt och till sist övergick det i knuffande. Många här inne har känt det tidigt, riktigt tidigt...men det finns nog lika många avviekelser uppåt skulle jag tro.

Svar på tråden När kände ni fosterrörelser med första barnet?