• AnnaR

Vad använder era barn för sked???

Dottern, knappt 10 mån, har percis visat intresse för att hålla i skeden själv och äta på egen hand. Då har jag upptäckt att de skedar som jag använt tidigare, och tyckt var jättebra, inte funkar alls. Vi har använt bambinos "vanliga" skedar, de är lagom stora och bra längd på. Felet med som är att det är helt fel vinkel för att hon ska kunna få in maten i munnen själv. En annan sked hon har som är jättebra i vinkel och har perfekt handtag är en Elsa Beskow-sked. Felet med den är att den är lite för bred, hon är inte så stor i mun än

Vad har ni för erfarenhet? Vad ska jag köpa för sked?

• Svar på tråden Vad använder era barn för sked???
  • muulin

Det finns såna där vridna skedar på Ica Maxi, antagligen på COOP och liknande också, du kan ju kolla! dom är inte breda...

• muulin

ja... den är lixom skruvad, barnen har ju en tendens att vrida runt skedarna lite, (en del iaf) så maten kommer in i rätt vinkel.

• AnnaR

Låter bra, vet du vilket märke det är?

• betsla

Vi har gett Tova vanliga skedar ända från det att hon ville hålla i dem själv...

De lär sig vrida skeden rätt efter ett tag. Ett tag åt hon från baksidan av skeden, ett tag använde hon skaftet...

♠ mamma till Tova, född 050104 ♠
  • betsla

Alltså typ teskedar menar jag förstås... inte matskedar (även om hon är väldigt stor i käften...)

♠ mamma till Tova, född 050104 ♠
  • AnnaR

Jag har testat med vanliga små skedar men skaften är för små för henne. Hon få inget grepp om dem utan de bara glider runt i handen på henne.

• Tildas o Skrutts mamma

IKEA har en serie som heter Kalas. Där finns bestick, skedar gafflar o knivar. Sex av varje kostar 13 kronor.
    Bra "knubbiga" handtag. Min tjej älskar dom...

• AnnaR

Wow kollade just IKEAs hemsida, 18 delar för 13 kr. Vilket fynd. Tur att dom öppnar i Kalmar snart, ska garanterat köpa såna. Tack för tipset.

• muulin

dom jag pratade om kan nog vara bambino tror jag... Sked och gaffel i en förpackning iaf

Svar på tråden Vad använder era barn för sked???