• ickelpicka

Återskapa SMS (jfr Knutbyrtg)

Någon som vet nåt om teknik mm för att återskapa raderade SMS, likt de gjorde med SMS-trafiken under Knutbyrättegången?

Jag är intresserad av att veta hur man gör, vem som kan begära att det görs, kostnad mm. Alternativt vart man kan vända sig för svar på dylika frågor.

• Svar på tråden Återskapa SMS (jfr Knutbyrtg)
  • Nyfiken gul

Vad jag vet så är det visst enbart polisen som har tekniken och FÅR göra sådant..

Det krävs tillstånd om jag inte minns fel..

• Isfjord

Är det någonannas kort är det givetvis bara möjligt genom polisen. Men är det ditt eget kort är det inga juridiska problem. MEN sluta omedelbart att använda kortet!!!
    Hör efter med din teleoperatör om de kan hjälpa dig, eller om de kan förmedla kontakten. Men räkna med att det KOSTAR.
    Likadant med minneskort till digitalkamera, hårddiskar mm. Man kan återskapa stora delar av informationen efter radering, formatering osv. Men ju mer du raderar, formaterar och skriver över, desto svårare och dyrare blir det att återskapa.
    En kompis misslyckades med en cd-bränning och hade redan raderat minneskortet till kameran när det upptäcktes. Fotoaffären tog 400kr för att återskapa. Men då var kortet raderat. Hon hade inte formaterat eller tagit nya bilder ovanpå. Vad SIM-kort kostar har´jag ingen koll på.

• Poena

Finns bara en firma som gör det i Sverige och du kan räkna med att det är dyyyyyrt! Att återskapa en hårddisk till dator kostar mellan 5000-9000kr (www.ahlbergdata.se/)

Här kan du läsa om firman som gjorde det i Knutbyrättegången och hur de gjorde det (kortfattat)
    www.idg.se/ArticlePages/200405/19/20040519101326_CS/20040519101326_CS.dbp.asp&nolimit=true

Så om du har mycket pengar är det väl bara att gå till det företaget.

• ickelpicka

tack för tips.

det handlar inte om att jag ska fixa det åt mig själv, utan det är i jobbet. faktiskt i en mordrättegång, dock inte lika vriden som knutby..

• Isfjord

I så fall.
    Är det din telefon, lämna den till polisen och förklara vad som kan finnas i den. Sedan får de bedömma om det är värt att återskapa sms och i så fall göra det.

Om det inte är din telefon, tala om för polisen vad du trodr/vet kan finnas i telefon XX. Bedömmer de tipset tillräkligt intressant kan de be åklagaren skriva en husrannsakningsorder. Sedan åker de hem till ägaren och beslagtar telefonen och ordnar med teknisk undersökning

Svar på tråden Återskapa SMS (jfr Knutbyrtg)