Recept på rostas kött
jag har rostas bitar i frysen, och tänkte laga till nåt med det, men det står helt still i bollen. :D
Gärna nåt kryddigt, och inte alltför komplicerat.
jag har rostas bitar i frysen, och tänkte laga till nåt med det, men det står helt still i bollen. :D
Gärna nåt kryddigt, och inte alltför komplicerat.
En köttmästare sa en gång till mig att de r de bästa bitarna att göra Fondue på!
hihi, jo, men nu har jag tyvärr ingen fondue gryta
Men såna bitar är ju goda som de är, med typ potatisgratäng till?
De är så möra att det är dumt att "förstöra" dem.
Som att göra gryta på Oxfile typ
jo, jag hade ju inte tänkt göra en gryta, men finsn det inte bara färsk potatis nu? går det att göra potatis gratäng på det?
Funderar på att steka köttet i tigersås....
puttar upp
här kommer en god gryta:
Stek köttbitarna med lite olja i grytan till de har fått lite färg (går ganska fort), häll i lök, morötter, selleri (eller palsternacka) i bitar och och en stor sked tomatpure och stek lite lite till. Rör om under tiden och häll i cirka 3-4 dl rödvin och lite buljong i grytan. Låt puttra tills köttet och grönsakerna är mjuka. Smaka av med kryddor (vitlök, peppar, tymjan) och eventuell lite grädde efter smak.
Passar utmärkt till pasta, ris och potatis.
Mums
maj: tack snälla du.....men, nu skrev jag att jag INTE hade tänkt göra en gryta hihi.
Fast jag kan ju iof köpa lite grytbitar och göra gryta.....gott när man är sjuk ju
Hihi Maj, jag har grytbitar i frysen så jag tar och provar det där i kväll tror jag
rostas är jättefint kött
så stek de bara som oxfile eller innanlårsbitar och servera ngt gott till
och det finns matpotatis - kolla påsarna i mataffären
PS. förstör det INTE genom att översteka det eller göra gryta av det!
johot: nej, det har du aldelles rätt i. Jag tänkte steka det i lite tigersås, som marinad och sen potatisgratäng.
Men just nu blev jag himla sugen på kålpudding också.....besluts ångest
låter jättebra :)
kålpudding låter ju suveränt gott :D det kanske man skulle fica nån dag
Det är inte lätt att läsa
Hoppas att nån annan får nytta av mitt recept istället.
Men Tindrande, du kan ju egentligen bara steka köttet i olja och tillfoga lite lök och paprika i stora tärningar, sedan bara krydda med vitlök och massa grovmalet svart peppar och ha tex potatisgratängen till det
Det går finfint att göra potatisgratäng! Den behöver stå lite längre i ugnen, och blir inte lika mosigt mjölig bara!
Ska själv göra kålpuding ikväll!