• Semla74

Utredning på Sofiahemmet?

Ni som gjort fertilitetsutredning på Sofiahemmet, några frågor:
    1. Hur lång väntetid var det?
    2. Kostnad?
    3. Hur lång tid tog själva utredningen?
    4. Bokade ni tid själva eller blev ni remitterade dit?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Utredning på Sofiahemmet?
  • Pess

Till fertilitetsmottagningen fick jag vänta 3 månader (utan remiss) Jag vet att det är betydligt kortare tid till Andrologmottagningen där många varit nöjda.

Besöken kostar 240 kr per person. Dvs 480 kr första gången ni båda går dit. Upp till 900 kronor per person, då får man frikort.

Utredningen tog någon månad. De olika undersökningarna görs vid olika tidpunkt i cykeln. När allt är klart är det ett sammanfattande samtal.

• Lever i väntan

1. Hur lång väntetid var det?
    17 feb, ringde andrologmottagningen och bokade tid själva.
    1 mars, först besöket
    8 mars, gynundersökning, spermaprov samt div. blodprover under veckan,
    12 april, sammanfattande samtal + remitterades vidare till fertilitetsmottagningen SH (domen blev: provrör)
    19 maj, första besöket på fertilitetsmottagningen
    23 maj, röntgen av äggledare och livmoder samt nytt spermaprov (läkaren ville ha mer info/prover innan provrör startades)
    16 juni, sammanfattande samtal och beslut om provrörsbefruktning

2. Kostnad?
    Jag: frikort = 0:-
    Sambo: 240:- vid varje tillfälle (är nu upp i 780:- så han får frikort vid besöket i juni)

3. Hur lång tid tog själva utredningen?
    Se ovan.

4. Bokade ni tid själva eller blev ni remitterade dit?
    Se ovan.

• Mirren

Hej vännen,

Tänk på att Sophiahemmet har flera avdelningar där de gör fertilitetsundersökningar. Jag hamnade på gynekologavdelningen (eftersom fertilitetsavdelningen hänvisade mig dit). Det var INTE bra. De är inte experter på fertilitetsproblematiken. Nu går jag istället på Oxbackskliniken (i Södertälje) och är jättenöjd!!

Däremot vet jag att Sophia IVF/Fertilitet är bra (har Pess berättat i en annan tråd).

Har läst i din blogg och kan inte säga mer än att mitt hjärta blöder när jag läser din historia. Kanske är inte Sophia egentligen rätt plats för dig utan snarare HS där jag hört att de kan göra genetiskt "designade" embryon. (Så att du inte behöver gå igenom något lika fruktansvärt igen).

• Semla74

Tack Mirren! Du anar inte hur glad jag blir över att få sådana tips. HS, du menar Huddinge va?

kram och tack för alla för era svar!

• Anne69

Vi gjorde "färdigt" vår utredning på fertilitetsenheten på Sophiahemmet förra våren. Då var det ett par veckors väntetid men när vi väl kommit in gick det ganska snabbt. Utredningen går på högkostnadskortet så det är ingen skillnad mot landstingsdrivna kliniker.

• PiJo

Anne69

På vilken avdelning var ni?

Svar på tråden Utredning på Sofiahemmet?