• malima

Timmar och a-kassa som ssk

Hej,

I januari blev jag färdig sjuksköterska och har jobbat som timvikarie sen dess. Fick idag mitt schema inför sommaren (fortfarande timanställd, inget vikariat) och kommer knappt jobba 75%. Känns tråkigt eftersom jag vill ju jobba heltid. Tackade ja till detta jobb eftersom det kändes bra men känner mig nu bara mer och mer besviken. Det var så många avdelningar som ville ha mig och hade jag valt en annan så hade jag säkert haft ett vikariat nu. Dessutom så har de satt in mig som undersköterska de första två veckorna i juni. Så tråkigt!!!

Är med i a-kassan sedan tidigare men eftersom jag bor i en studentlägenhet så har jag varit tvungen att ta poäng nu under våren och har då inte haft rätt till a-kassa. Nu när terminen är slut kommer jag att ansöka om det. Men hur fungerar det när jag är timvikarie på en avdelning och uppbokad 75% av tiden? För jag måste väl ändå söka jobb som sjuksköterska när jag får a-kassa? Och om jag skulle få ett vikariat, måste jag väl tacka ja till det då jag är timanställd? Någon som kan förklara lite för mig?

• Svar på tråden Timmar och a-kassa som ssk
  • klurifax

För att få rätt till a-kassa måste du vara anmäld på AF. Där brukar de inte anstränga sig så överdrivet de första 100 dagarna, framför allt inte när det är sommar. Jag är själv timanställd lärare och jag har a-kassa för den tiden jag inte jobbar. MEN jag måste söka heltidsjobb. Jag tror inte du kommer få några bekymmer med vare sig AF, a-kassan eller så under sommaren utan att du kan stämpla upp till 100%.

Men hör dig för på AF.

• malima

Klurifax,

Tack för svaret! Ska skriva in mig på AF på måndag när min kurs är avslutad.

• sakoline

Vad är normalt att få i timlön som SSK? Jag kommer få 88:- som vårdbiträde.

• Sandmoln

Malima, varför ser du dig inte om efter ett annat jobb. Här i Sthlm så skriker de efter systrar. Tycker inte du ska stanna när de inte ens kan erbjuda dig ett vik över sommaren.

Sakoline, lägsta syrratimlönen jag har hört någon ha är 118,50:- utöver det tillkommer 12 % i semesterersättning.

Svar på tråden Timmar och a-kassa som ssk