• Kajsa72

Hur gör ni i bil utomlands? Blundar och tänker på annat eller vad???

Jag har en fråga som många måste ha funderat på.
    När man är ute och reser med bebisar/småbarn i bilar och bussar i länder där de aldrig hört talas om bilbarnstolar. Hur gör ni då?
    Hoppas på det bästa och tänker på något annat eller vad??
    Jag har funderat på detta en del då vi reser ganska mycket och inte kan ta med en hel bilbarnstol vart vi än reser.
    Försöker alltid välja det alternativ som verkar säkrast och tjatar oupphörligen på alla chaufförer om mycket dricks ifall de kör långsamt, men ändå... bra är det ju verkligen inte.
    Nu till frågan, vad tror ni är bäst: jag har en gång stulit med mig ett sånt där säkerhetsbälte för bebisar på flyget som man spänner fast i sitt eget bälte (usch och fy). Detta använder jag när vi åker taxi, buss etc och sätter då lilleman i mitt knä med bältet precis som på flyget. Då lillen nu är 20 månader börjar ju detta bli lite svårt och funderar därför på om en bälteskudde är bättre än ingenting alls. Vad tror ni? Vet att inget alternativ är bra, men av de minst dåliga, vad tror ni? Bälteskudde kan man ju ändå få med i packningen liksom. Men egentligen är den ju från 4 år och 15 kg och han väger 13 kg.

Tacksam för att höra eventuella andra tips och råd ( förutom det att be om barnstol på plats för det fungerar INTE i många länder och att ta med för det funkar inte heller)
    Nyfiken på era svar...

• Svar på tråden Hur gör ni i bil utomlands? Blundar och tänker på annat eller vad???
  • anna68

Ja, jag gör nog som du säger - blundar och hoppas att allt ska gå bra...Bälteskudde borde ju vara bättre än inget eftersom han kommer upp högre...men det förutsätter ju att det finns bälte i taxin som går att använda! Det är ju nästan alltid så att de är nerpregade i sätet och inte går att få upp! Och att försöka förklara för föraren att han måste ta fram dem är oftast dömt att misslyckas..Men du, ditt usch&fy-tips var faktiskt inte dåligt... Usch och fy på mig också...Ska iväg i nästa vecka och sen till vintern igen. Men vad gör man? Man får väl gilla läget eller stanna hemma...

• Annacecilia

Vi blundar och tänker på nått annat. Och ber chauffören köra långsamt... Visst är det läskigt ibland, men jag vill inte begränsa vår familj till "säkra" resmål pga rädsla för osäkra bilfärder.

När vi reste i Thailand så fanns det sällan bilbälten alls i bilarna så då var inte vi vuxna heller fastspända. Många säger att de väntar med liknande resmål tills barnen är äldre, men då undrar jag ju hur gamla barnen "ska" vara för att det ska vara ok att åka obältat. Eftersom det ju inte finns bälten alls...

Ibland har jag haft sonen i bärsjal. Jag resonerar så att då flyger han iaf inte ur famnen och skadar sig vid en lättare krock eller kraftig inbromsning. Men vid en allvarligare krock är man ju helt körd då eftersom jag isf mosar honom med min kroppstyngd. Hemska tanke

Andra tips jag fått är att sätta barnet på en liten väska så att barnet kommer upp en bit. Blir som en alternativ bältesstol... OM det finns bälte förstås!

• asaA

Jag blundar o tänker på annat om det inte går att fixa på annat vis. I thailand var det ju mest flak bak på jeepar som gällde o där finns det ju inga bälten. I sådana fall fick jag oftast sitta framme bredvid föraren (jag hade en liten 4mån bebbe i babybjörn). Vår stora tjej (fyra år) försökte vi att sätta på väskor (om det fanns bälte) annars så fanns det inte så mycket att göra, tyvärr.

• Amorella

Här är det tips som NTF ger angående taxi utomlands och som ju är det som ni är inne på - bälteskudde:

http://www.ntf.se/konsument/fraga1266.asp?katid=1&katnamn=Barn%20i%20bil%20-%20bilbarnstolar&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg

"Om man har riktigt små barn som sitter i ett babyskydd (sånt som man bär med sig) är det enkelt att ta med sig. Det är lite värre med en bakåtvänd bilbarnstol, den är ju större och mer otymplig. Om man har barn som kan sitta på en bälteskudde så är det också lite lättare att ta med sig. Om det inte finns bakåtvänd bilbarnstol till det minsta barnet så är alternativet att använda bälteskudde (bältesstol) tillsammans med bilens 3-punktsbälte. Om ni inte har tillgång till vare sig bilbarnstol eller bälteskudde så är 3-punktsbälte det bästa. Bältet ska dras lika på barn som på vuxna. Alltså diagonalbandet på axeln, över bröstkorgen. Höftdelen ska sitta så långt ner mot låren som möjligt, inte över buken."

• Annacecilia

NTFs råd i all ära, men i många länder finns det inte bälten alls i baksätet...! Och då försvinner ju poängen med bältesstol...

• Amorella

Jo, exakt. Och då får man välja mellan att "blunda" eller att stanna hemma... Jag tycker ändå råden om hur man sätter ett vanligt bälte på ett barn var bra, för ibland kan det ju finnas bälte i bilen.

• litenkisse

Snälla, halshugg mej inte nu, men jag förstår inte riktigt. " Blunda och tänka på annat" finns liksom inte i min världsbild när det gäller barn och bilsäkerhet. Jag menar, tänk om det händer en olycka och man sitter med sitt barn döende på andra sidan jordklotet...
    Min längtan efter utlandssemestrar är verkligen inte större än mina barns säkerhet, så därför har jag svårt att förstå ert problem.

Ta det som det kommer, för det kommer ändå...
  • a1b2

Hej

Jag har rest runt i Malaysia med en 8-månaders flicka. Det är klart att det inte finns barnstolar i taxibilar eller liknande. Fråga era föräldrar hur ni transporterades när ni var små. Jag tycker att man ibland får vara lite ödmjuk och inse att barn inte dör som flugor i andra länder. Om det vore så att jag satt och blundade med henne i famnen borde jag knappast sätta mig i samma fordon utan henne heller. Och man kan faktiskt be föraren köra försiktigt om det känns bättre.

Därmed inte sagt att jag inte skulle föredra att kunna sätta henne i en bakåtvänd barnstol, men min generation transporterades liggande i insatsen ställd i baksätet. Vi finns ganska många kvar idag.

• a1b2

En sak till Kajsa72. Ha inte dåligt samvete. Du ger ditt barnm en fantastisk uppväxt med mycket upplevelser och vi gör likadant.

• AstraTrillian

När vi har rest, nu senast 5 v i Malaysia, så blundar jag inte och tänker på annat utan njuter av utsikten och semestern . För mig är det självklart att resa trots att det inte finns bilbälten eller barnstolar. Det är fantastiskt för familjen att tillbringa tid ihop i lugn och ro och upptäcka nya saker.

• SylviaT

Vi har hittills alltid hyrt bil på våra semestrar, och då har det alltid gått att få bilbarnstol. Så det har inte varit några problem. Hellre nykter och köra själv, än att sitta med en liten utan bilstol. Fast vi har bara rest inom Europa och USA så det kanske är lättare att hyra med bilbarnstol där.
    Det är ju upp till var och en hur man vill göra tycker jag, men jag tar det hellre lite lugnt på semestrarna ett par år och åker till ställen där man kan slippa taxi (promenadavstånd till resturanger och dyl) - utflykter kan man ju fortfarande göra om man hyr bil. Däremot har vi åkt transportbuss från flygplatsen och den finns det ju inte bälten i. Men det gör det ju inte i bussarna hemma heller.

• Amorella

Jag tror att man i alla situationer man hamnar i, gör så mycket som möjligt för att minimera eventuella risker för sitt barn - utifrån rådande förutsättningar. Självklart använder man bilbarnstol i Sverige, men detta är en omöjlighet i många länder. Vi åker främst till Grekland och där finns det inte ens bälten i taxibilarna (i alla fall inte i de delar av övärlden där vi främst är). Och det innebär i så fall att vi inte skulle kunna åka dit förrän vårt barn är 18 år och myndig att själv att fatta beslut om hon vill åka utan bälte. Innan dess är det ju vårt ansvar.

Sedan är det naturligtvis inte riskfritt heller att åka bil i Sverige, även om barnet sitter i en godkänd stol. En frontalkrock kan få ödesdigra följder. Trots detta är det säkert många svenska småbarn som åker bil ett par gånger per dag (jämför detta med någon enstaka taxiresa utomlands per år). Sitta i cykelsits, gå över gatan, åka buss - allt detta kan vara förenat med livsfara. Så vill man vara riktigt säker ska man nog inte ens gå utanför dörren.

• isisisis

Man kan ju alltid palla upp med lite kläder eller så,så att barnet kommer lite högre upp om barnet är så stort så det kan ha bälte!

• litenkisse

" Så vill man vara riktigt säker ska man nog inte ens gå utanför dörren ".

Nu invände ju jag endast mot att sätta sitt barn utan bilstol eller tom utan bälte i bilen.
    Är det något jag brinner för så är det barns säkerhet i bil.
    Jag har själv bevittnat en fruktansvärd olycka där två personbilar frontalkrockade i ett bostadsområde, de körde inte speciellt fort. I ena bilen satt en mamma med sin treåring i knät, mamman var bältad men inte pojken, pappan körde.
    Jag blev vittne till hur barnet flög ut genom framrutan, slog i motorhuven på den andra bilen och flög sen ner på gatan. Denna pojken överlevde, men är idag svårt hjärnskadad och bor i ett särskilt boende med stöd dygnet runt.
    Jag tror inte det var den framtiden de hade tänkt sej för sin son när de tog beslutet att ha honom i knät den dagen.

Man bör tänka på att det är ett val man som förälder gör åt sitt barn, när man väljer att prioritera upplevelser framför barnets säkerhet...Det går ju även att uppleva saker i Sverige och andra länder där man faktiskt kan använda bälte och stol.

Jag anser att man har det ansvaret gentemot sitt barn, att alltid sätta barnets säkerhet främst!

Ta det som det kommer, för det kommer ändå...
  • Annacecilia

2002 - jag förstår och respekterar ditt sätt att tänka.

För mig och min familj så är det inte aktuellt att prioritera bort alla resmål där vi alla inte garanterat kan åka bältat i bilen, eftersom vi anser att vi får så många upplevelser som familj - och lär våra barn om andra kulturer genom att resa till andra länder.

Alternativet skulle vara, som någon säger i tråden, att vänta tills barnen är 18 år, myndiga, och kapabla till att bedömma själva om de vill åka obältat. För det handlar ju inte bara om när barnen är små och inte kan åka säkert i bilstol, det är ju hela familjen som åker obältat och därmed osäkert.

• a1b2

Otäck händelse att bevittna 2002. För övrigt har alla föräldrar ansvar för sina beslut när det gäller många saker som rör ens barn. Jag, knorpan och många andra gör våra val när det gäller resor och andra gör sina. Lite perspektiv kan vara bra att ha och det är inte direkt livsfarligt att resa i en taxi mellan flygplatsen och hotellet utan bakåtvänd barnstol, eller att åka kommunal buss i Sverige med barnet i barnvagn.

• Ciccilionaa

Precis. Blundar och ber en stilla bön!
    C

• Dixie

Jag har använt babybjörnselet när vi har varit ute och rest, men nu är sonen under året så då har det fungerat som en nödlösning, att han sitter fast i mig, och jag har varit fastspänd - då det har funnits säkerthetsbälte.

• Mamma9600

Har egentligen inget bra råd att ge utom att du ska göra det som känns bäst för dig.

Men jag tycker inte att NTF alltid har de bästa råden. Då jag har en lång flicka och hon kräktes varje gång vi åkte bil (när hon satt bakåtvänd). Jag mailade NTF och frågade om det var lag eller rekommendation när man skulle byta till framåtvänd bilstol och jag förklarade att hon kräktes antagligen för att hon satt halvt dubbelvikt. Till min fasa fick jag till svar att jag inte skulle vända henne utan istället ge henne åksjuktabletter??? Är det bättre att droga barnet varje gång? Tror inte det.

Sorry det var kanske lite OT men tycker inte att NTF verkar helt vettiga, sen ska man givetvis ha sina barn så säkert som möjligt. Det kan ju faktiskt sluta riktigt illa.

Svar på tråden Hur gör ni i bil utomlands? Blundar och tänker på annat eller vad???