• Bigmom

När blir man igentligen Vuxen?

Alla vet ju att man inte är vuxen när man är tonåring..
    När är man vuxen? När räknas man inte som ett barn längre. Nä'r är man en tonåring? Tonåring blir man ju när man är 13 år, men då är man ju fortfarande mer ett barn än en tonåring. jag tycker det är så svårt att veta vilka krav man kan ställa osv... Barn vuven eller tonåring???

• Svar på tråden När blir man igentligen Vuxen?
  • danitra

Tonåring är man ju mellan 13 och 19.

• piixelslyna

Vid 13 års ålder så blir man tonåring. Vid 18 års ålder så blir man vuxen, dvs att man får ta alla beslut själv utan att behöva underskrift av vårdnashavare.

Detta är MINA åsikter, och alla har säkerligen inte samma syn på det hela som jag

• kaksmulan

På något sätt räknar jag de som är 15 år och äldre som vuxna, dvs jag ställer samma krav på dem som på vilken vuxen som hellst. Under 15 är man ett Barn. MEN naturligtvis så finns det ingen regel utan undantag. Det finns ruggigt omogna 15:åringar och MYCKET vuxna och mogna 13:åringar!

Felix ♥ och Ellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • jacklin

Jag tycker att när man börjar års kurs 7 så är man tånåring och då kan ban kräva mycket av de.

Det med att bli vuxen, jag tycker att man är väl det vid 18 år om man bete sig som en, sköta skola, hem osv. Lyda föräldrarna och så. Det anser jag.

• Ståhlis

Som Danitra säger så är man tonåring mellan tretTON och nitTON.
    Vuxen blev jag när jag fick barn. Iaf så tänker jag mera vuxet nu. Men vara barnslig och ha barnasinnet kvar kan man ha endå!

• Bigmom

Tackar för alla svar... Ja, alla har ju olika åsikter om när man blir vuxen... Mycket har ju självklart med hur mogen/omogen man är också...

• Tjohalia

Jag tror inte det går att sätta nån ålder på när man blir vuxen, det är olika hur man utvecklas. Vissa är ju inte "vuxna" fast dom är 30...
    När man är tonåring så är man ju lite mittemellan, man är inte ett barn och man är inte vuxen, och man måste få pendla lite därimellan, ibland känner man sej jättemogen och ibland känner man sej som ett litet barn som helst skulle vilja krypa upp i knät på mamma...
    När man fyller 18 blir man myndig, men jag tror att dom flesta är långt ifrån vuxna bara för det.
    Jag tycker inte att man ska ställa samma krav på en tonåring som på en vuxen, visst kan (och bör) man ställa krav, men kom ihåg att dom faktiskt inte är vuxna än och att det ofta är en jobbig tid med mycket kompistryck och att man ska passa in, samtidigt som en massa hormoner ställer till det...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
Svar på tråden När blir man igentligen Vuxen?