• carlinha

göteborg, bra el dåligt?

Ok, det här är sista gången jag kommer med en "stadfråga", men som sagt, ni som bor i Göteborg, hur är den stan att bo i?
    Är det några områden som är mer farliga eller så att bo i. Trivs ni? Är göteborgare så trevliga som man hört sägas?

• Svar på tråden göteborg, bra el dåligt?
  • HumDis

Jag bor i Göteborg men är inte född här.

Jag trivs bra här. Det är en lagom stor stad med trevliga människor (åtminstone om man jämför med t ex många i Stockholm). De områden jag absolut inte skulle vilja bo i är bland annat Angered / Hammarkullen. Sedan finns det andra områden, t ex Västra Frölunda, Högsbo med flera, som jag inte attraheras av men som säkert är helt okey att bo i.

Enda nackdelen numera är att priserna på boende har skjutit i höjden. Minsta lilla hus kostar 3 miljoner. Däremot är maten billig.

/ HumDis
  • carlinha

Humdis: Billig mat-det låter bra. :)

• Sanniis

Göteborg är en underbar stad! Jag o sambon ska flytta tillbaka dit när jag är klar med min utbildning i Kristianstad.

Jag personligen skulle inte vilja bo i Angered, Bergsjön eller Biskopsgården, bla. Men det är väl en smaksak.
    Däremot Gamlestan och Kviberg (där vi bodde innan vi flyttade) är fina ställen. Även Centrum, Majorna, Mölndal och Utby mm är trevliga ställen, tycker jag. Finns säkert många fler fina ställen i Gbg, men kommer inte på just nu.

• flingflong

Trivs jättebra. Biskopsgården e väl inte så kul att bo i heller. Där händer det mycke..Sen är vissa delar av Frölunda alldeles utmärkt, som Fiskebäck, Påvelund m.m. Men just runt Frölunda Torg och närmaste område är väl inte så kul att bo vid tyvärr. Runt Opaltorget skulle inte jag vilja flytta till heller. Där har de mycket problem just nu

• HumDis
    Sanniis skrev 2006-05-30 14:19:37 följande:
    Göteborg är en underbar stad! Jag o sambon ska flytta tillbaka dit när jag är klar med min utbildning i Kristianstad.Jag personligen skulle inte vilja bo i Angered, Bergsjön eller Biskopsgården, bla. Men det är väl en smaksak.Däremot Gamlestan och Kviberg (där vi bodde innan vi flyttade) är fina ställen. Även Centrum, Majorna, Mölndal och Utby mm är trevliga ställen, tycker jag. Finns säkert många fler fina ställen i Gbg, men kommer inte på just nu.
    Gamlestan? Hmm, fint område? Jag vet inte men personligen tycker jag att man läser dagligen om allt hemskt som händer där. Vet också de som bott där men vart tvugna att flytta pga den höga brottsligheten. Såg någon statistik där Gamlestaden hade högst brottslighet i hela GBG, högre än i t ex Hammarkullen. Kyss
    / HumDis
  • Sanniis

HumDis: Oj, det har jag inte hört något om. Min pappa o hans familj bodde i Gamlestan o trivdes utmärkt. Men klart att det finns väl områden i alla stadsdelar som inte är så kul att vara i.

• AMA68

Jag skull einte heller vilja bo i Gamlestan längre, tyvärr.
    Fina gamla hus och nära till stan men grymt myket trafik och som sagt hög brottslighet.
    Rekommenderar varmt: Johanneberg, Fredriksdal, Kålltorp, Majorna, Linné, Haga, Landala (bor vi nu = trista hus och gårdar men supercentralt), Lunden, Munkebäck.
    Dessvärre alla ganska dyra om man ska köpa och nästan omöjliga att få lägenhet i utan kontakter eller attraktiva bytesobjekt.
    Högsbo, Järnbrott, Frölunda är rätt ok om man kommer bort lite från Torget.

Skulle INTE bosätta mig i Bergsjön/Kortedala eller Gårdsten/Angered/Hammarkullen - trots att det är fina områdden bitvis. För segregerat och slummigt numera.

• carlinha

*puff*

Är det lätt att få bostad i gbg då? Är det jättehöga hyror och så eller? :)

• Vilmagbg

Vi bor i Göteborg ! och trivs väldigt bra.
    Områden där jag inte skulle vilja bo är Hjällbo, Kortedala, Bergsjön, Angered, Gårdsten, Lövgärdet eller Biskopsgården.
    Men jag vet människor som bor där och dom trivs utmärkt !

Vill du bo centralt är det jättesvårt att få tag på hyreslägenheter och hyrorna är höga. Bostadrätter finns men priserna är höga.......eller ja det beror ju på vad man jämför med.

• Danbala

Ja, Göteborg är en bra stad tycker jag - är inflyttad och har bott här i snart tio år. De flesta områden fungerar ganska bra (och var det är problem varierar - rätt nyligen var Kortedala t.ex. självskrivet i listorna som folk har gett här men idag är det helt okej). Personligen vill jag vara så centralt som möjligt.

Hur lätt det är att få bostad beror på om man har tur. Det finns ingen riktig bostadskö, så man kan få vänta länge, länge, men kan också få en lägenhet snabbt. (Dåligt system tycker jag, eller iaf orättvist!)

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • AMA68

... heh...
    Blev nåt fel där?

Det är nästan omöjligt att få lägenhet i Göteborg och jag tror hyrorna ligger högst i landet?
    Maten är däremot billigast i landet - näst efter Borås.

Kan man tänka sig att bo i ytterområdena eller ligger på och är flitig som en myra (läs terroriserar hyresvärdarna på heltid) kan man faktiskt få kanonlägenheter både centralt och billigt.
    Jag har gjort det själv.

• Kattis L

Hej

Det finns bra och dåliga stadsdelar men sen beror det ju på vad man är ute efter jag är uppvuxen i en av de sk "sämre" stadsdelarna men den naturen som finns där finns inte på många av de "finare" stadsdelarna där det bara kör bilar som spyr ut avgaser.. Så jag tror inte man ska utesluta stadsdelar helt förrän man varit där och tittat hur det är... ..

kram
    Katrin

• sweettooth

Jag är född och uppvuxen i Lövgärdet jag.. Flyttade därifrån när jag var arton ungefär och sa att jag aldrig mer skulle bosätta mig i Angered.. Efter att ha bott i majorna i flera år köpte jag och min sambo nu en bostadsrätt/radhus i Gårdsten. Jag blev glatt förvånad när vi var här ute och tittade och såg hur mycket de har rustat upp och sett till att fräscha till.. Faktiskt känner jag mig tryggare här ute än jag gjorde i majorna och har sett till mindre "pack" med. Så jag måste hålla med tidigare talare om att inte döma ut ett område innan man vart där och kollat själv.

• bustjejen

Jag är född och uppvuxen Göteborgare och gillar självklart stan.

Det är inte helt lätt att få lgh i göteborg. De flesta hyresvärdar är anmälda på boplats.se, och via den sidan söker man lägenheter.
    Det är inte omöjligt att få lägenhet så länge man har jobb och inkomst. Vi blev erbjudna 3 st lägenheter i bra centrala lägen som vi tackade nej till, så omöjligt är det inte...

Ang. områden, så skulle jag inte heller vilja bo i Angered, Bergsjön, Kortedala, Gamlestan eller Biskopsgården.

• Kattis L

Lycka till med att hitta din bostad.

Svar på tråden göteborg, bra el dåligt?