• galapagos

Kan man ta Echinaforce mot förkylning?

Har ont i halsen och huvudet så jag misstänker att det är förkylning på gång. I vanliga fall brukar jag ta Echinaforce (naturmedicin med röd solhatt) för att förhoppningsvis kunna mota bort förkylningar innan de brutit ut. Men nu när jag är gravid blir jag tveksam om det är ok att ta dessa droppar. Det står ju att den innehåller en viss viktprocent alkohol bla. Nu är det ju inte så att man blir full *hi, hi*....det är ju tex bara att köra bil som vanligt osv. Men man har ju hört att man ska vara försiktig med naturmediciner vid graviditeter.
    Kan de veta på en hälsokostbutik om man ringer dit och frågar eller finns det någon annan stans man kan vända sig?

• Svar på tråden Kan man ta Echinaforce mot förkylning?
  • superjen

det står väl på den har jag för mig att den inte ska tas om man är gravid.... Kolla innehållsföretckningen...

• Ylle

echinaforce... är det typ samma som echinagard? det säljer dom ju på apoteket. men jag skulle nog har ringt och kollat med mvc eller vanliga apoteket innan. ringer du hälsokostaffären så är dom säkert "partiska", dom är ju övertygade om att deras grejer är bra - å det är dom ju ofta, fast man vill ju att det ska superkontrollerat och godkänt när man är gravid.

• Månblomma

Jag vet inte men jag har hört att man inte ska äta echinagard när man är gravid, det kan ge diverse problem för barnet. KOmmer tyvärr inte ihåg vad dock...

• Avonlea

Är ganska säker på att du inte bör äta det, eftersom man ska som regel undvika naturläkemedel.

• Qila

Jag själv brukar använda Enchinagard vid förkylning, men sen jag blev gravid var jag in på deras hemsida och de rekomenderar att man inte ska använda preparatet eftersom det inte är gjort några studier på gravida eller ammande.

• Julianna

Du ska undvika alla hälsokostpiller när du är gravid, även enchina-produkter. De är inte tillräckligt testade och just Röd solhatt som enchina innehåller är inte bra när man är gravdid. Kram

• galapagos

Tack alla för era svar och goda råd!
    Kram på er!

• annbom

Jag har haft samma funderingar som galapagos. Det är tur att FL finns så man får svar på sina frågor.

• snutti

Ät vitlök och C-vitamin istället, drick honungsvatten...

• Princess Leia

Jag har samma funderingar... Gick till hälsokosten i dag och dom rekomenderade mig verkligen att avstå från alla deras preparat.... Spec. Röd solhatt som enchina innehåller. Köpte nässpray och alvedon, dricker honungsvatten och knaprar vicks halstabletter. Jag brukar i vanliga fall ta Echinaforce och bli kvitt min förkylning på nolltid, det kommer nog att ta lite längre tid nu bara.
    Leia v.29

• Elfva

Skulle inte ta någon medicin med röd solhatt i... medicinen höjer ditt immunförsvar vilket gör att du blir frisk, men som gravid ska du ha lite halvtaskigt immunförsvar för att din kropp inte ska få för sig att den lilla är något farligt som den ska stöta ut... Framförallt gäller det nog i början... Oddsen för att det skulle hända något sådant är iofs säkert försvinnande liten, men men...

Överhuvudtaget ska man vara försiktig med hälsokostpreparat och örtmediciner, det är också mediciner! Så du ska vara precis lika försiktig med såna saker som med annan medicin du handlar på apoteket. Viss örtmedicin är direkt skadlig när man är gravid t ex framkallar den sammandragningar, kan ge fosterskador osv Tyvärr står ju inte detta på förpackningen så om du inte är väldigt kunnig inom läkeörter mm så ska man nog avstå helt och hållet från örtmediciner och naturläkemedel. Man ska också se upp med hälsokostpreparat såsom näringspulver, proteinpulver mm eftersom de inte tillverkas under tillräckligt kontrollerade former för att man ska kunna äta det som gravid och vara säker på att man inte får i sig något som kan vara skadligt. Vitaminhalter mm redovisas ofta dåligt på såna här produkter...

• NK80

Jag har vart riktigt smäll förkyld i två veckor nu. Fick kurera mig med nässpray, bafucin, massor av pappersnäsdukar och en massa kamomill te med honung i.
    Tog tyvärr en gång hostmedicin som mamma hade hemma med morfin i. Stog på produkten att det inte hade visat ngn ogynsam effekt på gravida men bestämde att det skulle jag då inte ta mer. Mamma blev tokig då hon fick reda på att jag hade tatt en slurk av den . Ringde barnmorksan dagen efter och hon rekommenderade noskapin för min hosta. Har väl hjälpt sådär.

• Den mysiga

Honungsvatten är helt suveränt ta det gärna med kallat vatten för att behålla alla fina egenskaper med honungen.

Svar på tråden Kan man ta Echinaforce mot förkylning?