• Anonym

Finns det ngn här som blivit sjukpensionär?

Fan, jag tror inte jag någonsin kommer att klara av att jobba. Jag vill göra det, mer än någonting annat, men pga min ohälsa kommer det nog inte gå, inte inom de närmsta åren i allafall.

Jag har inte ens rätt till någon sjukersättning eftersom jag ej har någon SGI. Hur kul är detta för självkänslan. Det är nog skamligt och ledsamt att inte klara av att jobba, men att dessutom inte ha någon inkomst över huvud taget gör ju inte saken bättre

Har funderat på sjukpension eller dylikt...men hur kul är det när man är trettio år. Jag kommer att skämmas ihjäl. Vill inte bli pensionär ännu

FAN FAN FAN, Vad livet inte blev som jag hade tänkt mig *gråter*

Finns det någon mer "ung" människa här som har fått sjukpension. Var det svårt att få det? Skäms du över att du har det? Vad säger omgivningen?

• Svar på tråden Finns det ngn här som blivit sjukpensionär?
  • Anonym

jag e pensionär o 31 år det är inget man bara får sådär utan vidare . Man ska ha bra skäl till det . Det bestämmer din läkare i samråd med FK.
    jag skäms inte , då jag inte har andra alternativ . Min omgivning är väldigt förstående o stöttar mig till fullu.

• Anonym

Jag är just nu under utredning om jag ska bli sjukpensionär, och i vilken grad. Fk har ju blivit så hård med sånt, att det ska vara mycket till innan du blir pensionär...

• Anonym (En till)

Här är en till utan sgi. Saken är den att du kan ha rätt till sjukersättning om du har varit sjukskriven minst 1 år. Du söker det genom Försäkringskassan och för oss som inte har någon sgi finns det ändå en lägsta-nivå. Du behöver dock läkarintyg. Prata med din läkare/sjuksköterska eller vem du nu har kontakt med om detta är mitt tips. Vill du veta mer om sjukersättning så gå in på följande sida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/lange/sjukers/

Vill inte röja mig då jag inte vill att det ska bli offentligt att jag varit sjukskriven länge, särskilt inte som det finns risk att det kommer fram att jag har psykiska problem då jag känner några här på FL.

• Anonym

OK,

Vad bra att din omgivning är förstående

Hade du varit sjukskriven länge innan du fick sjukpension?

Jag är så dum så jag har varit hemma i flera år utan att vara sjukskriven. Har tänkt att eftersom jag ändå inte får någon ersättning så kan jag lika gärna vara hemma utan något intyg. Men jag inser nu att det nog hade varit lättare för mig om jag hade anmält till FK ändå.

Nu ber jag om ursäkt om jag frågar för mycket och jag har full förståelse för om du inte vill svara...men varför är du sjukpensionär? *kram*

• lillalycka

jag kommer nog att bli (ligger hos fk på utredning)
    och jag skäms.
    jag är 35 år och har två barn och klarar inte av att arbeta pga smärta.
    det syns inte utanpå hur ont det gör, och jag känner mig bara kass.
    har en förstående omgivnig alltsom oftast men när det kommer till kritan så är det svårt för andra att förstå varför-
    -jag sitter/ligger medans min familj ¨passar upp¨ på mig.
    -jag ber så ofta om hjälp.
    -det oftast är lillans far som lämnar/hämtar.
    -jag nästan aldrig handlar.
    -jag praktiskt taget aldrig lagar mat.
    -jag har såna prblem att komma igång med träning (men vaddå? alla får ju träningsvärk! jojo, måsåva, men jag har ju all övrig värk dessutom).

osv.

jo, jag känner mig kas och usel, lat och oduglig.
    det är inte att rekomendera.

lycka till med din situation, och försök hitta annan lösning.

med tanke, anna.

• Tös

Jag är 31 o är 'pensionär'. O nä jag skäms inte, för mig är det en bubbla där jag kan läka mig själv. En tid för paus från världen.

Jag har inga problem med omgivningen pga att jag är pensionär, jag har problem med dem på annat sätt. Få förstår hur en depp fungerar. :(

//Tös

Svar på tråden Finns det ngn här som blivit sjukpensionär?