• Visslan

Tips på billiga resor...boka själv eller charter?

Hej

Jag fick i dag ett riktigt frispel och insåg att jag och min man inte haft en enda dags semester tillsammans bara vi på ...6 ÅR,...
    Så nu får det vara nog.. vi ska åka på 1 veckas semester tillsammans i höst.

Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med tips och ideer om hur man enklast bokar billiga men ändå bra resor via internet..
    Ställen att åka till vill jag gärna ha förslag på också..

Tack på förhand..

Malin
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-30 16:17:12:
    Vi vill åka i början på December så det är sånna ställen som är varma då som jag vill ha tips på..
  • Svar på tråden Tips på billiga resor...boka själv eller charter?
  • isisisis

Jag tycker det bästa är att kolla de vanligaste researrangörernas hemsidor!
    Fritidsresor
    Vingresor
    Apollo
    De är oftast mest prisvärda.
    Alla länder runt medelhavet är det toppenväder på just nu.....
    Har precis hemkommit från Kos!

• Visslan

isisisis... Men är det inte billigare att själv boka flyg och hotell.. då borde man ju slippa researrangörernas påslag?

• isisisis

Det går ju att ta en flygstol,om det är till ett resmål du känner igen! Och sen bara välja vilket ställe du vill bo på själv.Men man får ju räkna till en 1000 lapp för boendet då iaf!

Ibland går det då att hitta en billigare restresa......Det tål att jämföras.
    Jag har gjort bägge delarna.......
    Kolla får du se!

• Vickan I

Billigast att bara boka flygstolar. Ju tidigare ni bokar desto billigare. Sedan väljer ni hotell på plats, eller bokar privat. Tänk på att det oftasdt bara är mindre privata hotell som har rum så då de stora hotellen brukar ha avtal med researrangörerna. Början på dec är bra att åka då det garanterat finns lediga rum då det ej är någon högsäsong.

Vi ska åka till Barcelona i sommar, kostar 1000 kr för oss båda tur och retur med bara flygstol!

Åk inte till Kanarieöarna, blåser som sjutton och är rätt kallt där under vintern fast det räknas som ett "vinterresmål", den missen gjorde vi för två år sedan. Fick shoppa tröjor där och det är inte så kul.

• Visslan

Vickan I .. men ska man alltså bara boka en flygstol och åka ner utan att ha ett boende för att boka hotell när man kommer fram.. Är det inte svårt att få boende då..

Jag är ingen van resenär så om jag ställer korkade frågor får ni ha överseende.. he he..

• Visslan

Nån som har bra tips på sidor på nätet som man kan kolla flyg och även hotell som inte ligger under en researrangör..??

• nattinattio

det beror på resemålet, å hurdanna avtal researrangörerna fått med flygbolag mm, hurdanna erbjudanden det finns med reguljärflyg just då du skall boka osv..

tex har vi fått billigare flera gånger genom att boka genom charterbolag till västindien, jämfört med om vi bokar exakt samma plan å hotell själva! (dessa resor trafikeras av reguljärbolag å är utan svenska reseledare å dyl, men är självständiga charter resor).

sen beror det ju på hur bekvämt man vill ha vissa reguljär resor har ju så många planbyten/mellanlandningar så det går fortare å bekvämare med charter, fast det kanske kostar lite mer..

som att resa till canarieöarna från sin närmaste flygplats, är ju oftast både enklare å billiagere än att boka å betala för anslutning tex till sthlm, sedan sthlm.madrid å vidare madrid Canaris..

reser man mot asien så blir det oftast billigare med reguljär då det är så många avgångar å bolag som trafikerar dessa sträckor.

• Visslan

nattinattio... ooo herre jösses vilken djungel
    Ja vi får väl se vad det blir.. ska söka runt lite..

• isisisis

Åker du i höst är det ju fortfarande varmt i tex Grekland.Där går det utmärkt att hitta ett eget boende överallt! Bara att fråga varsomhelst!

• iolanthe

Här har vi bokat hotell flera gånger:

www.book-a-hotel.com

Billiga flygresor finns t.ex. på:

www.sterling.com
    www.flyme.com
    www.ryanair.com
    www.easyjet.com

Det är oftast mycket billigare att boka själv, och mycket roligare att kolla själv. Vi var till Grekland 3 veckor i höstas och betalade ca 11.000 kr för flyg och boende för 2 pers. Det var ju inte lyxhotell vi bodde på, men rena och fräscha rum med dusch, wc och ac på de flesta ställen. Vi hade inte bokat nåt på förhand då vi öluffade.

• bettyboopan

Förutom charter har vi rest med Travelstart och det funkade bra!
    Flygvaruhuset har också billiga resor och vad jag har hört så är dom bra..

• Visslan
    Tack för alla tips..
    Finns det någon van london resenär här som kanske kan rekomendera ett hotell i skaplig prisklass och som har en bad avdelning.. Kanske inte helt nödvändigt med bad... men skulle vara nice..
  • Semirhage

www.kelkoo.se
    www.mrjet.se

Två siter som jag använder mycket, både för flyg och hotell!

Vi ska även byta hem på semestern, gratis boende, billiga biljetter med ryanair, så två veckor i Frankrike kostar 2000:- + mat och fickpengar och det gör man ju av med ändå!(två vuxna, två barn)

Sök på home exchange på google så finns det massor med husbytar-siter!

• JagoMellivelli

Vickan I

vart hittade du dom priserna? har planerat att åka till torrevieja i alecante, spanien.. t/r men utan hotell å så..

hur bokar man bara flystolar?

Svar på tråden Tips på billiga resor...boka själv eller charter?