• katten gustav

Envis torsk i munnen och rumpan

Min tjej, 5 mån, har jätteproblem med torsk. Har haft det i flera månader. Vi har prövat med vishyvatten och nån gul gegga som BVC skrev ut (mycostatin?). Vi har hållt på med detta i minst 8 veckor. Inget hjälper. På BVC säger de att de inte kan göra nåt mer och att vi inte ska låtsas om det.

Problemet är att pga torsken i munnen så finns den väl i kroppen och hon får svamp i underlivet med jämna mellanrum. Det försvinner när vi smörjer med dactakort i någon vecka men efter en till två veckor så är det tillbaka. Så här har det varit i minst tre månader och jag vet inte vad jag ska göra. Vi kan ju inte hålla på så här resten av livet...

Någon som har några tips? Finns det verkligen ingen dunderkur som man kan kräva av BVC?

• Svar på tråden Envis torsk i munnen och rumpan
  • Filippinan

Laktobaciller är ju det bästa mot svamp eftersom de goda bakterierna gör att den dåliga svampen inte vill vara kvar. Jag vet inte hur det funkar för småbarn men Provivas sortiment av fruktdrycker är supereffektivt på mig. Både att äta och stryka på. I rumpan skulle du kunna testa det i alla fall. Det är ju helt ofarligt. Och som sagt, helt superbra. Proviva Nypon är det jag testat.

• lellitA

I munen kan man också tvätta med ramlösa eller wishyvatten Det gorde jag med min lilla. Vet dock inte vad man gör med svamp i rumpan då mina barn inte haft det någon gång men dom måste ju kunna hjälpa dig på bvc. annars fick du ju bra tips här över Lycka till

• katten gustav

Tack! Ska pröva proviva. Problemet är väl dock att det finns i kroppen och om jag inte får bort det från alla ställen så kommer det att komma tillbaka. Får jag bort det från rumpan men inte från munnen så kommer det tillbaka. Vishyvatten funkande inte alls. Höll på i flera veckor.

Finns det inget receptbelagt för såna här envisa fall?

• Sara Helena

För vuxna finns det ju receptbelagd medicin som man äter om man har envis svamp i rumpan och underlivet. Läkaren på bvc borde veta vad man kan göra. Vad konstigt att ni fått rådet att inte låtsas om det!

• katten gustav

vad heter den medicinen? bvc skrev ju ut mycostatin men det hjälpte ju inte och då visste inte bvctanten vad man kunde göra mer.

• Emmec

Jag har fått rådet att koka ihop 1 dl vatten med 1 tsk bikarbonat och ha att pensla i munnen ca 4 ggr/dag. Man ska koka nytt varje dag.
    Värt ett försök kanske? Lycka till!  

• Sara Helena

Jag vet tyvärr inte namnet på den, jag har aldrig använt den själv, vet bara att den finns. Men den är ju som sagt för vuxna, det kanske är därför de inte skriver ut den på bvc. Men tjata lite på dem, eller hör av dig till nån annan barnläkarmottagning. Inte ska ditt barn behöva dras med återkommande svamp.

• Filantra

Stå på dig gentemot Bvc så ni kan få mera hjälp! Det måste ju finnas nåt! En tanke slog mig: Själv hade jag för nåt år sen stoora problem med svamp efter många långa antibiotikakurer. Hela min bakterieflora var helt förstörd. Jag fick då ordinerat att avstå från choklad, socker och svamp eftersom svampbekterierna "äter" socker. Nån gång kunde jag inte hålla mig och tog en godisbit och då vart det heltkört igen. Tänkte att justering av din(om du ammar) / barnets kost kanske kunde underlätta. Det botar ju inte svamp men kan kanske göra återfallen mera sällsynta. Vet inte, det var bara en tanke. Lycka till!

• Filippinan

Det är inte alls säkert att det "finns i kroppen" och att det kommer tillbaka gång på gång. Jag tror att svamp egentligen alltid kan finnas men bara blommar ut då man har en obalans av något slag.

• Smilla75

Jag kör med bikarbonatlösningen ovan. Läkaren sade dock att blev det värre fanns en lösning mot svamp som funkar. Den är helt lila. Minns att jag hade den för 10 år sedan när jag hade svamp, minns dock inte namnet men det skall de väl veta på BVC.

• Dahliaer

Den lila lösningen har de slutat att använda av "nya forskningsskäl" eller vad vår BVC tant sa för 3år sen när dottern hade torsk. (metylrosalin tror jag det heter)

Ammar du? I så fall ska dina bröst också behandlas så inte torsken sitter där och förs över till barnets mun fram och tillbaka

Svar på tråden Envis torsk i munnen och rumpan