• Cissi76

Hur mycket alkoholfritt öl /vin....

..kan man egentligen dricka utan att det är någon fara? Jag tänker eftersom det trots allt innehåller 0.5 % akohol. Har druckit två alkoholfria öl och kanske totalt 3 glas alkoholfritt vin hittills i graviditeten. Är i slutet av v 14. Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Hur mycket alkoholfritt öl /vin....
  • Martina 76

Personligen tror jag att det bara är att hinka på. 0,5% är väldigt lite alkohol...jag har svårt att tro att barnet ska ta någon skada av det.

• TorpSara

Det går inte att säkerställa 0,0 % alkohol i en produkt som tidigare innehållit alkohol. Totalt alkoholfri cider är en ojäst produkt (läsk). 0,5% är så lite att du bränner det i magsäcken, det når inte blodet. Det bildas tom viss mängd alkohol i magen vid förbränning av mat.

• EmA

jag har också druckit en del alkoholfritt vin, tänker fortsätta med det också tror jag.. kan aldrig tänka mig att det skulle utgöra någon fara för fostret... men jag vet inte...

• TorpSara

Det utgör som sagt ingen skada. Så liten mängd alkohol når inte ut i blodet och därigenom inte fostret, det är en mätteknisk fråga. Samma med den alkohol som finns i syrade mjölkprodukter, godis etc.

• Lina1979

Tycker att ni ska kolla med bm. Barnet tål inte på långa väger lika mycket som vi gör, kanske den lilla mängden är skadligt för barnet ändå!

Att ni ens törs riskera något, det gör inte jag.

Jag fördömmer inte, det är bara min egen åsikt.

• TorpSara

Jag upprepar det jag skriver ovan. Jag jobbar med alkoholprevention, så jag skriver ingenting av liberala skäl. Bebisen påverkas inte av så svaga alkoholdoser, eftersom det aldrig kommer ut i blodet i mätbar mängd.

• Mli79

TorpSara, tack för ett bra svar! Jag har länge undrat över det där med "alkoholfria" drycker med en viss procentsats i. Men nu vet jag hur det ligger till. Ska hinka Carlsberg non-alcohol med gott samvete i sommar!

• Lina1979

TorpSara
    Det kunde ju inte jag veta Bra att det finns folk som vet vad dom pratar om och som delar med sej! Kram till dej!

• TorpSara

Delar gärna med mig! För att utveckla det hela lite: Risken att det finns alkohol i ett alkoholfritt vin eller öl är mycket liten. Dock kan det bli minimala rester kvar. Eftersom det är svårt att mäta små mängder alkohol mer exakt, har man bestämt att alkoholfritt får innehålla MAX 0,5%, eftersom det är ett mätbart värde. Även om någon produkt, mot förmodan, skulle innehålla 0,5% alkohol påverkas inte kroppen eftersom så små mängder bryts ner innan de lämnat magsäcken.

Så om ni inte tänker häva sisådär 8 liter i ett svep så är det varsågod att njuta!

• Cissi76

torpsara tack för ett mycket informativt och sakligt svar. Jag är jätteglad att jag startade denna tråden. Då kan jag dricka min carlsberg non alkoholic när jag blir sugen på ölsmak. Är ingen läskmänniska i vanliga fall så det här eviga läskdrickandet som man varit tvungen till är inte gott!

och det handlar inte om att inte klara sig utan alkohol som en del liknande trådar ibland ger sken av, jag gillar inte läsk helt enkelt och har aldrig gjort.

Svar på tråden Hur mycket alkoholfritt öl /vin....