• kanskesnart

Äl, men ingen stegring på äl test. Varför?

Brukar inte ha spontan äl ofta men vet att jag haft det ett par gånger under våren. Båda dessa gånger testa jag med CB äl test under hela tiden då jag kände att de va på gång men fick aldrig någon stegring. När jag sen tog progesteron prov en vecka efter jag haft "känningarna" visade de värden på 55 (1:a gången) och 78 (andra gången) & det måste väl ändå vara säkert tecken på att de var äl jag hade? Men varför visar de inget på stickorna då!? Har samma känningar nu som de andra gångerna men testen blir som vanligt ingen stegring på. Fattar inte! Ursäkta om de blev ett långt inlägg, bara tvungen o skriva av mig. Verkar inte va nån annan än jag som haft så här, Blir galen snart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-01 23:00:43:
    Har äntligen fått stegring idag,för första gången någonsin. Kanske testa fel de andra gångerna. Tack för svaren iallafall.

• Svar på tråden Äl, men ingen stegring på äl test. Varför?
  • JessicaåIda

Det är tyvärr så att man ibland ändå inte har ägglossning... låter helkonstigt men kan vara så(kroppen är konstig ibland)

• dison

Finns flera här på FL som blivit gravida trots att äl-testen bara visat negativt. Progesteronvärden indikerar om man haft ägglossning men är i och för sig inte heller 100%-iga.

• kanskesnart

Tack för svaren. Jo jag vet ju att man inte alltid har det, jag har de väldigt sällan men med så höga progestonvärden borde de ju ändå ha varit de då? Men de kanske visar fel på blodproven?? Ingen aning!

• Billan n

blodproven visar aldrig fel,du kanske hade ÄL fast testade dig på fel dagar.....:)

• kanskesnart

Billan n: Nä blodproven borde ju visa rätt, men jag vet att jag inte missa några dagar för jag testa varje dag i typ två veckor i samband med att jag kände att de va nåt på gång. Antar att de e nåt konstigt me min kropp,För äl testen borde ju verkligen funka, iallafall CB.

• kanskesnart

Puffar, ifall nån mer kanske vet nåt.

• Vårängeln

Om du inte har ägglossningar varför ber du inte din läkare skriva ut äglossningsstimulerande tabletter (ex. Pergotime) till dig? Jag blev gravid tack vare Pergo fast att det inte fanns någon stegring på ägglossningstickorna. Vi "mös" på de dagar som läkaren förutsåg ägglossning.
    Skit i stickorna, man blir bara så fixerad, räkna ut dina ägglossningsdagar med hjälp av kalendern här på FL och kör sedan så det ryker..!
    Lycka till!

• kanskesnart

Vårängeln: Tack för svaret. Jag åt Pergo i höstas men de funka inte så bra på mig. Fick en stor cysta som tog lång tid att få bort så jag har tagit ett uppehåll från det, men ska börja igen vid nästa mens. Jo de e sant att man blir fixerad av stickorna men det är enda sättet för mig att kunna förutsäga äl eftersom jag har allt från 28-60 dagars cyklar, så jag kan inte gå efter nån kalender då.

• Vårängeln

Ojdå, varierar din cykel så mycket då förstår jag... Mysa är ju kul men det finns nån måtta med det..
    Kör hårt med stickorna då, men du vet väl att billigatester har de billigaste (vet du säkert!)? Här har du en som har storkonsumerat ägglossningsstickor och då märkte jag (efter ca 5 månader) att jag nog inte har någon ägglossning...
    Lycka till iallafall!!

• Pess

Äl-stickor visar LH-peaken. En del kvinnor har en mycket kort peak före äl. Kollar man en gång per dag kan man då missa denna peak och därmed få neg. på äl-sticka trots äl.

Svar på tråden Äl, men ingen stegring på äl test. Varför?