• HelenaMaria

Vikariat och gravid

Jag har en tillsvidaretjänst men kommer idag att tacka ja till ett års vikariat p.g.a. kortare pendlingsavstånd. Vad händer om jag skulle blir gravid under denna tid så att barnet hinner födas innan vikariatet är slut? Vi planerar väl inte barn just nu, men man vet ju aldrig. Ni som har långa vikariat, hur har ni gjort?

• Svar på tråden Vikariat och gravid
  • Växjömamma1976
    HelenaMaria
    du menar att du har ett fast jobb idag alltså? Vad är det för jobb? *nyfiken* och trivs du där? Vad ska du byta till för jobb? *ler*

Jag menar arbetsmarknaden är ju tuff och om du inte får fortsatt anställning på ditt nya jobb så spelar ju inte avståndet så stor roll eller?

Det är ingen bra kombination tycker jag (talar av egen erfarenhet) att kombinera just graviditet och ett "löst jobb" om du förstår mej... Inget händer väl om du måste föda när vikariatet pågår, däremot kan du nog inte räkna med att få fast jobb där sen tyvärr.. Arbetsgivaren har ju inget bindande avtal med dej om fortsatt anställning eftersom det är ett vikariat.

*Svara gärna på mitt inlägg*
    Mamma till en underbar son!
  • HelenaMaria

Tack för svaret!

Jag arbetar som socialsekreterare med ekonomiskt bistånd. Det nya jobbet är också inom detta område men med lite andra arbetsuppgifter. Jag trivs till och från, men är lite trött på det jag gör och hade ändå sagt upp mig förr eller senare.

Det är 10 mils bilåkning per dag som skiljer och jag värderar min tid högt, men det var dock ett svårt beslut att ta och jag fick be om extra betänketid. På nya jobbet har jag dessutom efter vikariatets slut möjlighet att ev. testa andra arbetsuppgifter.

Jag är inte orolig att jag inte skulle ha jobb efter ev. mammaledighet. Det som jag däremot är orolig över är om jag får problem med arbetsgivaren om jag skulle bli gravid och det är lång tid kvar på viket. Då måste man ju säga upp sig på något sätt och det går ju eg. inte under ett vik.

• Växjömamma1976
    HelenaMaria
    Ja, jag förstår att 10 mil är långt att åka... men vänta lite nu.. Jag brinner för detta eftersom jag själv varit drabbad! Det är som så att du för din egen skull bör begära att få ett skriftligt papper/intyg från din nye arbetsgivare som stryker att du efter vikariatets utgång ska ha möjlighet att ev. testa andra arbetsuppgifter som du skrev. Det är ditt bevis på att du lovats arbetsuppgifter och då även fortsatt anställning där. Arbetsgivaren har ingen rätt i hela världen att säga upp dej då om det skulle visa sej att du då blir gravid!! Då bryter dom mot lagen "om diskriminering mot gravida"!!

Nej, nej som svar på din sista rad så ska du ju inte säga upp dej för att du är gravid! Jag hänvisar till det jag skrev innan!

*svara gärna om du vill*

Lycka till med allt!
    Susanne, stolt mamma till lille Samuel!
  • Växjömamma1976

värt att inte glömma är ju: att du har valt att sluta på ditt gamla jobb och då är det väl inte mer än rätt att din nye arbetsgivare kan skriva ihop ett intyg som visar att du erbjuds fortsättning där efter vikariatet eller ev. att vikariatets tid minskas ned en tid så du inte behöver vara oviss! Gå på dom på ett smart o smidigt sätt alltså!!

Susanne, stolt mamma till lille Samuel!
Svar på tråden Vikariat och gravid