• Grus grus

Lovis, flicka eller pojke?

Blir så irriterad på folk!
    Ringde igår till simhallen för att anmäla Lovis till babysim efter semestern. Då får jag höra: "Lovis, är det en flicka eller pojke?"
    Jag blev först helt tyst, sedan sa jag att sist jag tittade på Ronja Rövardotter så var hennes mamma Lovis en tjej, men jag kanske missminner mig. Hon i simhallen ursäktade sig och sa att det ju kan vara lite svårt ibland med könsneutrala namn som till exempel Robin. Jag har mött fler som frågat om Lovis är ett pojknamn, och jag blir helt ställd! Har aldrig sett det namnet som ett pojknamn. Det var inte det problemet jag förväntat mig att Lovis ska möta i framtiden.
    Är det fler som tycker att Lovis är ett pojknamn???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 09:09:40:
    Vill tillägga att hon frågade om det stavas L O V I S, så hon växlade inte ihop det med Louis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 09:11:07:
    Enligt scb.se finns inga pojkar registrerade med det namnet, däremot över 300 flickor.

• Svar på tråden Lovis, flicka eller pojke?
  • Thmaca

Nääää, ett tjejnamn för mig!!

Lycklig mamma till Leo
  • LyckaJones

Jag tänker på en tjej när jag hör namnet, men det finns killar som heter så oxå!

• klurifax

Nej jag tänker flicka! Lovis är ju Ronjas mamma!!!!

• antonsmamma

det första jag tänker på är då en tjej.....

• SophiaM

Jag tycker att det är ett flicknamn, men fram tills alldeles nydligen så kan jag säga att jag inte hade en aning om hurvida det var ett tjej eller killnamn..

• Nathalie32

nej, det är helt klart ett tjejnamn...love däremot kan ju killar heta...kanske hörde dom fel?

Nathalie V.23
  • Anarcha

När man bara hör det och inte ser stavningen kan man ju tro att det är en försvenskad variant av Louis kanske? Och då kan man ju tro att det är ett killnamn.

Men det gör väl inte så mycket? Min sambo heter Daniél (uttalas som Danielle) många tror att han är en tjej om jag pratar om honom men han har inga problem med det!

• Emily72

Det är absolut ett flicknamn!!!
    Jag blev faktiskt så nyfiken att jag kollade på svenskanamn.se och det finns nog inga pojkar som heter så... Kanske hon hörde att du sa Louis....

• pallonhaj

Definitivt ett tjejnamn!!!

• Grus grus

Emily - Nej precis! På svenskanamn.se finns det inte en enda pojke som är registrerad för Lovis.
    Hon frågade om det stavades L O V I S, så hon hörde inte fel. Tyvärr... Hade önskat att hon gjort det.

Svar på tråden Lovis, flicka eller pojke?