• Anonym

Gå ner i vikt av fluoxetin STADA?

Började idag med mitt fluoxetin STADA som jag fått utskrivet. Lider av bulimi och är som alla andra med denna sjukdomen LIVRÄDD att gå upp i vikt. Står på bifogad info. att man kan GÅ NER i vikt. Varför det? NÅgon som har någon erfarenhet av det?

• Svar på tråden Gå ner i vikt av fluoxetin STADA?
  • Anonym

Endel som äter antidepressiva tappar matlusten,jag är en av dem, därför har jag gått ner i vikt.

• Smülschen

De flesta som äter just fluoxetin går ner i vikt. Jag gör det. Matlusten nästan helt försvinner, det är därför man brukar skriva ut fluoxetin till de som lider av bulimi. Du kommer förmodligen gå ner i vikt.

• Anonym

Smûlschen, varför skriver man ut den just till bullimiker för att de ska gå ner ännu mer i vikt?
    Är det inte meningen att man ska gå upp i vikt?

• Smülschen

Tja, Fluoxetin passar väl inte ALLA bulimiker. I alla fall inte de som har anorexi i grunden. Det är för dem som mest har problem med att kontrollera sitt ätande och tenderar att hetsäta. Om man kan låta bli att hetsäta är det lättare att låta bli att stoppa fingrarna i halsen. En anorektiker bör nog inte äta fluoxetin tror jag. Är ingen expert på området dock...

• WevoL

jag har fått dom utskrivna till mej. har just börjat med dom. är bulimiker å har varit deppad ett bra tag pga av att jag gått upp 10 kg på 6 mån.. så en bulimiker behöver inte vara smal.

det e som "Smülschen" säger.. jag själv spyr inte om jag inte hetsätit.. kan sätta i mej en bigpack m.m. vid en attack.

nu har jag 3 kg kvar att gå ner till min ursprungliga vikt. har blivit piggare å hetsäter inte lika mycket. hunger har jag inte heller så mycket..

• Microlys

Håller tummarna för alla er som äter Fluoxetin, hoppas att ni kommer att må bättre och tids nog slippa er bulimi. Jag åt själv Fluoxetin för några år sedan, och tyckte att det hjälpte. Dock hade jag ingen nedtrappningsperiod då jag slutade, utan jag glömde helt enkelt bort att ta dem... och mådde bra i alla fall. (Jag tog dem både mot depression och bulimi.) Konstigt nog blev jag aldrig kontaktad av läkaren som skrivit ut tabletterna till mig, han borde väl ha undrat var jag tog vägen kan jag tycka... men inte ett ljud... Jaja nu klarade jag ju mig i alla fall men man undrar ju... eller hur?

Kram till er alla kämpar!

• delilah77

Av Fluoxetin (fontex, prozac) kan du INTE gå upp i vikt. Det vet man efter att ha studerat medlet grundligt. Det är även anledningen till att det får skrivas ut på indikationen bulimi.

Ökad/minskad aprit är vanliga orsaker till viktförändringar vid behandling med antidepressiva men hos fluoxetin har man alltså EJ kunnat påvisa någon ökning av aptit/benägenhet att samla vatten i kroppen eller på annat sätt gå upp i vikt.

Lycka till med behnadlingen!

• WevoL

microlys: det var lustigt.. att de inte kollar av hur man mår.. jag går ju regelbundet till psykolog så hon stämmer ju av hur det går. men skönt att du mår bättre utan dom!

• Microlys

Jag vet inte om det berodde på att jag flyttade och så men de borde ju få reda på min nya adress som alla andra kan jag tycka... ja som tur är mår jag bra nu.

Jag sårade ett par personer då jag tog Fluoxetinen, jag hade garanterat inte gjort det utan dem. De gjorde mig liksom likgiltig till allt... jag brydde mig inte hur andra mådde av mitt beteende... Så jag är glad att jag slutat.

Svar på tråden Gå ner i vikt av fluoxetin STADA?