• Amorella

När börja rita med kritor? Annat pysseltips för ettåringar?

Testade att rita lite tillsammans med min 13 månader gamla tjej, men hon var TOTALT ointresserad av allt utom att smaka på kritorna...   Lite för tidigt för henne alltså. Man får väl testa lite emellanåt, men hur gamla var era små när de försod poängen med kritor och papper och tyckte det var roligt?

Och finns det något annat roligt pyssel för ettåringar? Fingerfärg känns ju som ännu värre, för då lär hon ju smaska i sig hela burken...

• Svar på tråden När börja rita med kritor? Annat pysseltips för ettåringar?
  • MARIA99

Här gillade de att rita från start sas..från ca ett års ålder dvs. Andra saker de gillar /gillat är att baka ( kleta med degen ), pussla, leka ute i sandlådan & försöka gräva.

• Xara

Sonen blev inte intresserad av kritor och ritande förrän han var mellan 1,5-2 år och det var egentligen först efter 2-årsdagen som det började ritas "på allvar" ! När han var runt ett år, var det enda som var intressant upptäcktsfärder i omgivningen. Han kunde inte gå men ålade och kröp och klättrade och pillade och plockade med allt han kunde hitta. Behövde inte "arrangera" några aktiviteter åt honom i den åldern.

• FaithHeavenly

Min son är 15 månader o han gillar att rita. Har stora greppvänliga kritor.
    Annat som är bra är trolldeg som det faktiskt är okej om de stoppar i munnen... men oftast så gör de bara det EN gång!

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Mysanpysan

Min tös tycker mycket om att rita. Hon ritar minst varannan dag.
    Hon är nu 15 månader.
    Hon började rita vid ca 13 månader och smakade en del men när hon såg att det blev färg på pappret tyckte hon det var jättekul.

• Beatrize74

Lite av det som jag har samlat i mitt bildgalleri under "barnaktiviteter" är sånt som jag gjort med sonen sedan han var cirka ett år.

Det som jag inte har inlagt där är maxi-rörplattor...att sortera i vanliga plastmuggar.

Bakning, att klicka i formar, vispa, slamra med skålar och hälla i mjöl, och ställa ut formar

När han pusslar

Läser bilderböcker, "Mamma Mu och kråkan" och "Nalle Puh" var favoriter mellan 1 år och 1,5 års ålder. Nu när han är nästan två så är det mer Pippi Långstrump som gäller och Byggare Bob och Pettson.

Sandlådelek

Gräva som mamma i rabatterna och vara med och klippa gräsmattan med sin egen gräsklippare och hörselkåpor

Måla med fingerfärg

Leka med trolldeg

Klippa i tidningar etc.

• mamma till Alexander

Min son var cirka 15 månader när vi köpte baby-pennor till honom. Han älskade att rita från första stund. Något annat han älskar är att leka i sandlådan. Det är en stor favorit.

• Hanna2004

Vår son på 13 månader vill bara rita med tuschpennor (jösses hur stavas det? :) ) Kritor har han bara sönder och fingerfärg bryr han sig inte ens om

• apelsinmandarin

våran dotter tyckte de va roligt me kritor när hon va ca 14 månader provade då med fingerfärg.. köpte en tavla som hon målade fingerfärg på... har den tavlan i hennes rum nu och hon pekar alltid på den när hon vill måla ....

man kan ju måla med fingerfärg i badet om man tycker de kladdar för mycke....

• Tangled up in blue

Såpbubblor och studsbollar!

Svar på tråden När börja rita med kritor? Annat pysseltips för ettåringar?