• Mimmi2

Kan avocado ge allergisk reaktion?

Vår son som är sex månader fick smaka avocado igår och nu när jag bytte blöja på honom så var han alldeles prickig på magen och ryggen. Kan det dröja så lång tid som ett dygn innan de reagerar om det är något de inte tål? Annars är det väl något annat antar jag.

• Svar på tråden Kan avocado ge allergisk reaktion?
  • Monalisan

har aldrig hört om avocado allergi...=O)........, Och man kan aldrig reagera på nått man äter första gången utan först andra gången man får det kan man få reaktion

• Kattiz

Men avocado är väl en kärnfrukt?? Och kärnfrukter kan man reagera mot...eller är avocado en grönsak??

• Monalisan

men jag är ingen doktor...=O)....Hör med ditt bvc?

• Malvan

Kolla med BVC!! Min tjej visade turligt inga reaktioner på avocado. Det är till o med så att hon gillar avocado bättre än bröstmjölk. Mycket avocado har det blivit, praktiskt, gott... Hoppas det blir bättre för din lilla?!

• Mimmi2

Nu sover han och verkar ännu så länge inte ha ont av prickarna. Är de kvar imorgon så pratar jag nog med BVC.

• Fido

Jag tror att Kattiz har rätt. Alltså att det är en stenfrukt och dem kan man vara allergisk mot. Vet dock inte hur vanligt det är.

• Themis

vimsa: Det du säger tycker jag låter tveksamt, för när är egentligen första gången?

Enligt studier från UK och USA finns det ett fåtal barn som kan reagera häftigt på t ex jordnötter direkt och det beror på att mamman åt dem medan barnet låg i magen.

Och man kan helt säkert vara allergisk även mot avokado, i alla fall står det inte med som okej på den dietlista jag fick följa ett par gånger för att utesluta diverse allergiorsaker.

• Monalisan

det var min bvc skäterska som sa det om maten

• VIXIE

När vår mellantjej som nu är 6år började äta puree så fick hon ju som vanligt banan.Efter ett par gånger (när det blivit lite utsmetat på kinderna) blev hon alldeles röd och "narig" på kinderna som sen torkade och flagade.Hon blev även röd i rumpan.Fick tipset av bvc att skippa banan och avocado,då man är allergisk mot det ena kan vara allergisk mot det andra.Det gäller även latex tydligen.Höll upp ett par år och nu är hon inte allergisk mot banan,Hon ÄLSKAR dem ,tror hon ätit tre bara nu i eftermiddag,avocado går hon däremot inte i närheten av så den kan jag inte uttala mig om.
    Vixie

Svar på tråden Kan avocado ge allergisk reaktion?