• solrosen83

älgflugor!!!! PANIK!!!!!!

Jag, fullständigt livrädd för älgflugor, har hittat 4 st (!!) i vår lägenhet... En var t.o.m. innanför mina byxor, en annan var innanför min mans byxor... SÅ ni kan säkert gissa er till min panik...

jag har idag ringt runt till folk som borde veta en del och de påstår att med 99% säkerhet så har de kommit utifrån, troligtvis från skogen där vi håller på och bygger vårt hus. Jag vågar inte riktigt lita på det, vi har ju ändå sett fyra på en väldigt kort tid. Och min man borde ju egenligen ha upptäckt att han haft älgflugor på sig hem... Så nu vågar jag inte gå in i vårt sovrum, och för att inte tala om klädgarderoben, där vi sett älgflugorna...så panik för älgflugor har jag...

Finns det någon här på fl som har någon aning om älgflugor och hur de lever och hur jag kan utrota dem????

• Svar på tråden älgflugor!!!! PANIK!!!!!!
  • nattmalva

Ursäkta mej men vad e älgflugor? De har jag aldrig hört talas om.

• Zzarah

Har aldrig hört talas om älgflugor så jag kollade på wikipedia:

"Älgfluga, älglus eller hjortfluga är en platt fluga som landar på sitt värddjur (hjortar, rådjur och älgar) och bryter av sina vingar. Därefter kryper den in i håret och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den biter människor, men kan inte använda människoblod för sin utveckling, betten är inte farliga på något sätt, dock kan de ge klåda och svullnad."

Blä, vad äckligt, förstår att du har bråttom att bli av med dem. Har du provat att ringa anticimex?

• solrosen83

älgflugor är en flugliknande fluga som lever på älgar. Dock är de så dumma att de landar på en människa och när de landar tappar de vingarna och kryper då på runt på människan... De är ganska ljusbruna till färgen och väääldigt äckliga.. påminner om en spindel men den har bara 6 ben... Finns i viss sort skogar...

• delifi2

å fy faen, hade inte heller hört talas om älgflugor innan men nåt måste du väl kunna göra, ättika fungerar på myror.

• Pimz

Man märker inte om man får med sig dem in. Har aldrig varit med om att de kommer in av sig själva. Ni måste haft dem med er. Har ni husdjur?
    Det är ju inga skadedjur som vill leva inomhus, eftersom de lever av andra djur, så att de skulle föröka sig inomhus låter helt uteslutet tycker jag...

• Tjohalia

blä va äckligt det lät! Har aldrig hört talas om dom förr... Det låter ju inte som om dom skulle kunna komma innifrån, med tanke på det Zzarah skrev... Har du ringt anticimex och hört? dom kan säkert hjälpa dej annars med info...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • solrosen83

zzarah: vi bor i Finland så jag vet inte vem jag skall ringa. Jag ringde kommunens hälsoinspektör och han påstod att de inte kan bo inomhus utan att vi med 99% säkerhet har fått in dem med kläder... Vi har bara bott här i den här lägenheten 2,5 veckor och den här lägenheten är lite äcklig från förr, men det blev nog inte bättre av att vi har hittat flugorna...

• Apif la deuxième

Sverige är än så länge till stor del skonat från älgflugor. Älgflugorna har kommit till Finland från Ryssland, och inom något årtionde kommer de nog vara lika vanliga i Sverige också. Sakta men säkert...

Älgflugor är det vidrigaste som finns, och orsaken till att jag håller mig borta från skogen. Här där jag bor kommer älgflugorna inte "påriktigt" förrän mot slutet av sommaren och framförallt höstent. Kanske ni i österbotten har nåtslags mutantälgflugor som lever året om?

Vill man leva i skogen, var så god.. Men jag kommer aldrig välkomna en skogsnisse in i mitt hem förrän han/hon varit i karantän i två dygn och det är 100% säkert att han/hon inte bär på varken älgflugor eller dess ägg...

• Lioness

Finns dessa även i Sverige och i hela riket? Trivs de bäst i nån speciell mijlö...?

Vill gärna undvika dom!

Lioness

• delifi2

www.jagareforbundet.se/viltvetande/frageladan/alglusfluga.asp
    Anti-Insektsspray Repellent

Repellent, det optimala insektsmedel.

Repellent insektsspray är utvecklad för USA's armé vid utbildning i tropikerna och är mycket effektivt mot bl.a. fästingar, loppor, mygg, älgflugor, löss och bromsar.
    Kan med fördel sprayas direkt på kläderna och även på hund.
    Varaktighet 2 - 8 timmar beroende på typ av insekt. Minimal lukt.
    Verksamma ingredienser: Diethyl-M-Toluamid, Isopropanol, drivgas.

Innehåll 150 ml.

Kontakt Thomas M
    E-post: info@keilerjakt.nu
    Telefon: 004670677782
    Malmö Sverige

• Joker

Jag tror att ni har fått med dem in. Jag vet att vi brukar få med oss ganska många på höstarna när vi varit ute i skogen och plockat svamp. Man hittar några och sopar av sig dem innan man går in, men ofta hittar jag en och annan senare också. Håller helt med dig om att de är riktigt läskiga!

• solrosen83

Apif la deuxième: vi trodde också att de kommer först till hösten, men du kan tro vi blev förvånade när gubben hittade en innanför sina byxor i förra veckan... Vi bor mitt i centrum av en by, här finns bara gata, gräsmatta och någon enstaka björk... Dock bygger vi hus mitt i en tallskog, så kanske har de kommit därifrån.. jag försöker också undvika skogar, en gång hade jag ca 40 st på mig när vi var ute i skogen, jag kan avslöja att jag storgrät den gången...

• nattmalva

Bläsch! Ja där ser man alltid lär man sig något nytt! Lycka till med äcklena!

• Pimz

Älgflugor är väl inget nytt fenomen direkt?? Bor i södra Sverige och där finns de i alla fall större delen av året. De är ju äckliga om man får dem på sig,(vilket inte händer 3 gånger om året, även om mna är i skogen) men de är ju inte farliga på något sätt. Personligen tycker jag att fästingar är 100 gånger värre och äckligare. Dem kan man dessutom bli sjuk av...

• Apif la deuxième

Jag har inte vistats i skog sedan jag kände en platt jävla älgflugsjävel långsamt krypa i mitt hårbotten. De är onda varelser och bör utrotas från vår planet. Jag trodde man var rlativt trygg i skogen fram till början av Juli eller så, men tydligen inte...

• Camillie84

Väd äckliga dom verkar vara! *ryser*

• Hallonsaft

Hua, var det en sådan jag råkade ut för förra året. SKitäcklig var den. Jag försökte vifta bort den, men den bara kröp runt på mig. När jag sen trodde jag lyckats få bort den, så dök den upp på benet eller armen i stället. Snabb som bara den och så kröp den i sidled. Usch!

Svar på tråden älgflugor!!!! PANIK!!!!!!