• Anonym (Orolig)

Blåsljud på Hjärtat???

Behöver ha lite mer info om blåsljud på hjärtat...
    Finns de någon som vet en bra sida el som vet en massa om de...
    Vi har fått reda på att min mans brors två döttrar har blåsljud i hjärtat.
    De är bara vi som vet om de och de går många funderingar...
    Är de farlig???
    Kan våra barn drabbas av de??? (när vi får några)

• Svar på tråden Blåsljud på Hjärtat???
  • Lola Jämtland

Min mamma hade blåsljud o levde helt utan problem eller åtgärder i 56 år då hon tyvärr avled i cancer.....
    Så det behöver nog inte vara farligt.....

• Anonym (ssk)

De flesta blåsljud är helt ofarliga. Nästan alla nyfödda har ett blåsljud som dock förväntas försvinna under de första dagarna/veckorna. Ibland kan blåsljud uppstå efter en infektion.

• Mymlann

Vår son har också blåsljud på hjärtat. Men han kan leva helt normalt med det.  Läkaren sa att det är sånt som naturen tillåter. När han var ett år så gjorde vi ett EKG och skulle göra ett ultraljud på hjärtat ( fast han vägrade ) för att kolla upp.

Så antagligen har tjejerna ett liknande blåsljud de med. Ca vart fjärde barn har blåsljud men det upptäcks inte alltid.

♥ Mymlann
  • Maline

Det behöver nog inte betyda så mycket, jag har sett siffror som säger att mer än hälften av alla småbarn har blåsljud på hjärtat. Hos de allra flesta växer det bort. Några barn kan behöva opereras.

Om dina brorsbarn inte har några andra symptom (dvs växer normalt och är lika aktiva som jämnåriga) så är det ganska troligt att blåsljuden är ofarliga och kommer att växa bort.

om du är duktig på engelska kan du gå in och läsa på www.pediheart.org
    sök på "murmur" som är det engelska ordet för blåsljud

• Anonym (Orolig)

Så de är inget man behöver oroa sig för...?

Kanske skulle skrivit att älsta dottern är 5 år och den yngsta är 1½år.
    Hon på 5 år har varit sjuk en hel del och de har tagit tid att få just deagnosen blåsljud på hjärtat, fast de varit på tapeten tidigare.

• alsesani

Min dotter är fem och har ett blåsljud sen födseln. Det kommer inte att växa ihop, men inte heller opereras. Hon har inga bekymmer med det eller nåt.
    Det enda man ska tänka på att vara lite extra försiktig vid skador i munnen, hålla koll på tänder och tandhygien. Varje gång man behöver göra ingrepp i munnen eller ta bort tandsten måste barnen ha antibiotikaprofylax. Men det visste du väl iof..

• Maline

Det är bara kardiologer som verkligen kan svara på om blåsljud är ofarliga eller inte men ett ofarligt blåsljud kan uppstå när som helst, dvs vara medfött eller uppstå i förskoleåldern. Ett blåsljud uppstår ju från blodet som virvlar runt i hjärtat. Om någon ex. klaff inte sluter helt tätt kan det "pysa" lite.

• Anonym (Orolig)

Tack så mycket för alla svar...

Nu känns de lite bättre... att de inte behöver vara farligt...

• ElChiquito

alsesani: oj, det visste jag inte ang. skador i munnen! min minsting har blåsljud (VSD) och ett annat hjärtfel/sjukdom som vi just slutat medicinera för ...

TS: Oftast är blådljuden ofarliga och jag tror det är rätt vanligt. Men oftast är blåsljuden ofarliga och växer igen av sig själva, ibland inte .... MEN ...

Man märker ganska omgående om ett barn är påverkat av sitt blåsljud eller inte. OM det är akut så blir barnen behandlade OMGÅENDE, det är inget som man skjuter upp till nästa vecka ...

Så oroa dig inte för mycket, men det skadar inte att lära sig lite mer om det ... Men jag vill bara säga att det finns många olika sorters blåsljud så ibland känns det som en djungel när man ska försöka hitta information ...

Bra länkar finns att hitta på: www.hjartebarn.org/

• Maline

Elchiquito, det är inte säkert att du behöver oroa dig för skador i munnen. Man har dragit bort den generella endokarditvarningen (hjärtmuskelinflammation) för personer med hjärtfel så nu varierar det beroende på vilken diagnos och prognos man har.

Svar på tråden Blåsljud på Hjärtat???